MediaWatch

Medie: Discovery vil byde på Premier League

Den amerikanske mediekoncern vil udfordre Murdochs Sky i kampen om Europas dyreste fodboldliga på tv-markedet ifølge Bloomberg.

Når auktionen over de britiske tv-rettigheder til Premier League ventes at gå i gang i næste måned bliver amerikanske Discovery Communications blandt byder, skriver erhvervsmediet Bloomberg.

Rettighederne har i mange år ligget hos Rupert Murdochs Sky, der de seneste år har delt dem med British Telecom med Sky som hoved rettighedshaver.

Premier League er en liga for sig sports- og tv-mæssigt som de dyreste rettigheder blandt de europæiske fodboldligaer.

Den seneste budrunde, der gjaldt tre sæsoner fra 2013-14, 2014-2015 og 2015-2016, indbragte omkring 30 mia. kr. i alt, og Sky betaler omkring 7 mia. dkk for live-rettigheder til 116 af de i alt 154 kampe i Premier League-sæsonen.

Discovery har investeret stort i at udvide på det europæiske marked de seneste år med opkøbet af SBS i Skandinavien for omkring 10 mia. kr. samt den franske sports-tv koncern Eurosport.

I skandinavien er det MTG og SBS Discovery, der sidder på Premier Leagues live kampe lige som de to deler rettigheder til den danske Superliga med MTG som primær rettighedshaver.

Tv-rettighederne udbydes fra 2016-2017sæsonen og ifølge Bloomberg skal David Zaslav, adm. direktør for Discovery Communications have taget turen til London i sidste uge for at mødes  med Premier League-ledelsen op til uddbuddet.

Ifølge Bloomberg var Discovery også interesseret i den italienske topliga, Serie A, og bød på rettighederne i juni, men ikke højt nok til at sikre sig dem.

TV3+ vinder flest Premier League-opgør 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs