Medie: Discovery vil byde på Premier League

Den amerikanske mediekoncern vil udfordre Murdochs Sky i kampen om Europas dyreste fodboldliga på tv-markedet ifølge Bloomberg.

Når auktionen over de britiske tv-rettigheder til Premier League ventes at gå i gang i næste måned bliver amerikanske Discovery Communications blandt byder, skriver erhvervsmediet Bloomberg.

Rettighederne har i mange år ligget hos Rupert Murdochs Sky, der de seneste år har delt dem med British Telecom med Sky som hoved rettighedshaver.

Premier League er en liga for sig sports- og tv-mæssigt som de dyreste rettigheder blandt de europæiske fodboldligaer.

Den seneste budrunde, der gjaldt tre sæsoner fra 2013-14, 2014-2015 og 2015-2016, indbragte omkring 30 mia. kr. i alt, og Sky betaler omkring 7 mia. dkk for live-rettigheder til 116 af de i alt 154 kampe i Premier League-sæsonen.

Discovery har investeret stort i at udvide på det europæiske marked de seneste år med opkøbet af SBS i Skandinavien for omkring 10 mia. kr. samt den franske sports-tv koncern Eurosport.

I skandinavien er det MTG og SBS Discovery, der sidder på Premier Leagues live kampe lige som de to deler rettigheder til den danske Superliga med MTG som primær rettighedshaver.

Tv-rettighederne udbydes fra 2016-2017sæsonen og ifølge Bloomberg skal David Zaslav, adm. direktør for Discovery Communications have taget turen til London i sidste uge for at mødes  med Premier League-ledelsen op til uddbuddet.

Ifølge Bloomberg var Discovery også interesseret i den italienske topliga, Serie A, og bød på rettighederne i juni, men ikke højt nok til at sikre sig dem.

TV3+ vinder flest Premier League-opgør 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også