MediaWatch

VG vil også lege med på viral-sites

Schibsted udvider efter succesen med viral-siden ’Lajkat’ i Sverige med viral-sitet ’Tldr’ i Norge. Siden laves af VG, men skal dog ikke have direkte relation til tabloid-avisen, siger redaktør.

Det vrimler fortsat frem med såkaldte viral-sites fra mediehuse i Danmark, Norge og Sverige. Nu er Schibsteds norske tabloid-avis kommet med på bølgen, skriver Kampanje.com.

Schibsted var med til at sætte gang i den skandinaviske strøm af sites med siden ’Lajkat’, der med inspiration fra amerikanske Buzzfeed finder indhold på sociale medier og poster det på siderne får på den måde at score trafik gennem delinger på Facebook og andre sociale medier.

Schibsteds norske version bliver lavet af en VG-journalist og får titlen Tldr - internet-slang for ”Too long – didn’t read” - og skal samarbejde med Lajkat.

Ekstra Bladet klar med tv-app og viral-site
Ligesom eksempelvis Ekstra Bladets ”Dig out” og Fynske Mediers ”We Like It”, så kommer siden til at være frakoblet fra hovedbrandet VG med et andet navn. Koblingen til VG skal ikke være i fokus. Siden er nemlig noget helt andet, siger VG’s digital redaktør Ola Stenberg.

Samarbejde med Instagram-fænomen

”Vi (Tldr, red.) har heller aldrig været på forsiden af VG, og jeg vil gå s å langt som til at sige, at det vil vi aldrig komme til. Så er vi mislykkedes med projektet. Jeg har en klippefast tro på, at det er muligt at skabe en trafiksucces uden at bruge VG. I det ligger der meget læring, og det er erfaring, vi kan overføre fra Tldr til andre dele af VG, der laver en anden slags journalistik,” siger han til Kampanje.

Foruden udvekslingsaftalen med Lajkat har Tldr også indgået et samarbejde med to Instagram-brugere, der står bag en konto med navnet ’Funny When It’s Wrong’, der råder over mere end 220.000 følgere.

”Det giver os med deres indhold, netværk og forståelse for sociale medier en meget værdifuld viden,” siger Stenberg til Kampanje.

Fynske udfordrer Egmont på virale klikmaskiner

Egmont vil fiske klik med dansk 'Upworthy'

Det talte vi om i 2014

Svensk viral-side løfter sløret for annonceindtægter

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs