MediaWatch

VG vil også lege med på viral-sites

Schibsted udvider efter succesen med viral-siden ’Lajkat’ i Sverige med viral-sitet ’Tldr’ i Norge. Siden laves af VG, men skal dog ikke have direkte relation til tabloid-avisen, siger redaktør.

Det vrimler fortsat frem med såkaldte viral-sites fra mediehuse i Danmark, Norge og Sverige. Nu er Schibsteds norske tabloid-avis kommet med på bølgen, skriver Kampanje.com.

Schibsted var med til at sætte gang i den skandinaviske strøm af sites med siden ’Lajkat’, der med inspiration fra amerikanske Buzzfeed finder indhold på sociale medier og poster det på siderne får på den måde at score trafik gennem delinger på Facebook og andre sociale medier.

Schibsteds norske version bliver lavet af en VG-journalist og får titlen Tldr - internet-slang for ”Too long – didn’t read” - og skal samarbejde med Lajkat.

Ekstra Bladet klar med tv-app og viral-site
Ligesom eksempelvis Ekstra Bladets ”Dig out” og Fynske Mediers ”We Like It”, så kommer siden til at være frakoblet fra hovedbrandet VG med et andet navn. Koblingen til VG skal ikke være i fokus. Siden er nemlig noget helt andet, siger VG’s digital redaktør Ola Stenberg.

Samarbejde med Instagram-fænomen

”Vi (Tldr, red.) har heller aldrig været på forsiden af VG, og jeg vil gå s å langt som til at sige, at det vil vi aldrig komme til. Så er vi mislykkedes med projektet. Jeg har en klippefast tro på, at det er muligt at skabe en trafiksucces uden at bruge VG. I det ligger der meget læring, og det er erfaring, vi kan overføre fra Tldr til andre dele af VG, der laver en anden slags journalistik,” siger han til Kampanje.

Foruden udvekslingsaftalen med Lajkat har Tldr også indgået et samarbejde med to Instagram-brugere, der står bag en konto med navnet ’Funny When It’s Wrong’, der råder over mere end 220.000 følgere.

”Det giver os med deres indhold, netværk og forståelse for sociale medier en meget værdifuld viden,” siger Stenberg til Kampanje.

Fynske udfordrer Egmont på virale klikmaskiner

Egmont vil fiske klik med dansk 'Upworthy'

Det talte vi om i 2014

Svensk viral-side løfter sløret for annonceindtægter

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs