MediaWatch

Forskere: Tone i Facebook-debatter er pænere end rygtet

To danske forskere gennemgik flere tusinde kommentarer fra mediers Facebook-sider. ”Det passer simpelthen ikke, at folk primært råber ad hinanden,” lyder det.

Foto: /ritzau/Jens Dresling/Arkiv

I løbet af efteråret har der bl.a. andet i DR2-programmet ”Ti stille, kvinde” været sat fokus på den hårde tone, som mange offentlige personer og medier oplever i debatkommentarer, ligesom Ekstra Bladet har kørt kampagne for at forbedre tonen i debatten. Det ser ifølge Videnskab.dk dog ikke så slemt ud, hvis man spørger Jannie Hartley Møller og Mads Kæmsgaard Eberholst fra Roskilde Universitet.

Over en uge indsamlede de to forskere 3.8000 Facebook-kommentarer fordelt på 149 til historier fra Ekstrabladet.dk, Bt.dk, Politiken.dk, Jp.dk, Dr.dk og Tv2.dk. Forskernes gennemgang viser her, at de 72 pct. af kommentarerne var ført i en neutral tone, mens 82,5 pct. af debatterne hold sig til debattens emne.

”Det passer simpelthen ikke, at folk primært råber ad hinanden i internetdebatterne. Folk taler pænere til hinanden, end man skulle tro. Størstedelen af debatindlæggene, som vi har analyseret, er neutrale, og så kan man ud over det sige, at der er en lille tendens til, at der er mere negativbetonet debat end positiv, og det har afsenderen en kæmpe magt over,” siger studielektor i kommunikation, journalistik og medier, Mads Kæmsgaard Eberholst, til Videnskab.dk.

I undersøgelsen kommer de to forskere frem til, at medierne i 29 pct. af tilfældene lægger op til, at brugerne skal diskutere noget negativt, og at 21 pct. af kommentarerne var negative i forhold til grimt eller nedladende sprog. Han peger desuden på, at tonen ofte er bedre på Facebook, fordi folk bruger deres billede og profil i debatten.

Få følger breaking news på nettet

Søren Espersen lukker Facebook-profil efter trusler

Medier håndterer debat på nettet forskelligt

De høster mest trafik fra Facebook

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs