MediaWatch

Få følger breaking news på nettet

Danske nyhedsforbrugere er i høj grad vanemennesker og bruger generelt ikke mange kræfter på at følge breaking-historier, lyder det i ny undersøgelse.

Foto: /ritzau/Jens Dresling/Arkiv

Når nyhedssiderne på nettet går i gult breaking-mode, så er det kun en lille del af danskerne, der stiller ind. Sådan lyder en konklusion i en ny rapport om danskernes digitale nyhedsvaner.

Adspurgt hvordan de den seneste uge har tilgået nyheder online, så svarer kun 7 pct., at de har fulgt en breaking-historie på en nyhedsside i løbet af den seneste uge. I undersøgelsen, der er foretaget af Center for Magt, Medier og Kommunikation på Roskilde Universitet, svarer flest, at de scanner nyhedsoverskrifter – 48 pct – mens 25 pct. læser lange artikler. Ser man på video, så svarede kun 10 pct., at de i dem forgangne uge havde set en nyhedsvideo.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Stort boligmagasin skifter fra Bladkompagniet

Realdania-ejet magasin med sekscifret oplag har skrevet kontrakt med en ny distributør. Prisen er lavere, og kvaliteten højere, lyder forklaringen. Realdania har ingen planer om at stoppe den trykte udgave af magasinet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs