MediaWatch

Ebbe Dal: Danske Medier støtter DR i skattesag

De privatejede mediers organisation støtter DR i sagen, hvor Skatterådet har afgjort, at sagsøgte journalister skal betale skat, når medier betaler deres sagsomkostninger.

Ebbe Dal, Danske Medier.

Det kan afskrække nogle medier fra at gå ind i en kontroversielle sager, hvis medarbejdere skal betale skat af sagsomkostninger, hvis virksomheder lægger sag an mod mediet, sådan som Skatteministeriet har slået fast i forbindelse af to sager ført mod DR. Det skriver Berlingske.

I de to injurie-sager blev seks journalister fra DR dømt efter straffeloven, hvor DR efterfølgende betalte sagsomkostningerne på 3,5 mio. kroner. Et beløb, som først Skatterådet og senere Skatteministeriet har fastslået, er skattepligtig for de dømte journalister. Det har tidligere været fremme, at det derfor kan ende med en regning på over otte mio. kroner for de to sager.

Det får adm. direktør i de privatejede mediers organisation Danske Medier til at bakke DR op, ligesom også Dansk Journalistforbund har gjort.

”Vi vil gå Skat på klingen og se, om de holder fast ved deres afgørelse, når det bliver bedre belyst. Derudover vil vi kontakte det politiske system om nødvendigt. Vi risikerer, at hvis du og dine kolleger ved, at der kan hænge en betydelig økonomisk risiko over jer, så tænker I måske en ekstra gang på, om det nu er det værd at gå ind i en kontroversiel sag,” siger Ebbe Dal til Berlingske.

"Betaler I sagsomkostninger for journalister, Berlingske?"

Minister bekræfter skatteregning til dømte journalister

 Advokat vil have ombudsmand til at vurdere DR's bødebetaling

Thi kendes for ret: Dårlig journalistik

Trane: Injurier bør være straffesager  

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs