MediaWatch

Nu vil Snapchat tjene penge på at sende penge

Applikationen, der sender og sletter billeder, tilbyder nu sine brugere i USA at overføre dollar til vennerne.

Folkene bag den populære smartphone-applikation Snapchat går nu nye veje for at tjene penge på sine mange millioner brugere.

Brugere i USA har siden mandag ikke blot kunnet sende korte billed- og videobeskeder til hinanden, men også overføre pengebeløb, som vi i Danmark kender fra tjenester som Mobilepay og Swipp.

Den nye funktion går under navnet Snapcash (hurtige penge, red.) og betyder, at man ved at koble sin Snapchat-konto op til sin bankkonto kan indtaste et dollarbeløb og overføre eller modtage penge fra sine kontakter på Snapchat.

For at tilbyde sine brugere den nye mulighed har Snapchat-bagmændene slået sig sammen med Square, der er et firma med speciale i mobile betalingsløsninger.

Snapchat stiller krav om, at de af brugerne, som ønsker at overføre penge, skal være over 18 år. Det udelukker fra begyndelsen over halvdelen af de eksisterende Snapchat-brugere, som er under 18 år.

Snapchat, der har base i Los Angeles, har en anslået værdi på mange milliarder dollar, men har indtil for nyligt ikke været god til at tjene penge på den populære app.

Men i sidste måned kunne brugere se de første reklamer glide over skærmen, når de fik beskeder fra venner. Et nødvendigt skridt, lyder det fra firmaet.

Introduktionen af reklamer kom kun få uger efter, at hundredtusindvis af Snapchat-billeder, der var sendt i fortrolighed mellem venner, var blevet opfanget af hackere og delt på internettet.

Ikke så få danske billeder af intetanende, letpåklædte unge var pludselig at finde på nettet, selv om hele idéen bag Snapchat er, at de billeder, man sender til hinanden, sletter sig selv efter få sekunder. Ifølge Snapchat skyldtes lækket ikke et sikkerhedsbrist på firmaets servere, men en fejl i en anden app - Snapsave - der kan gemme billeder sendt via Snapchat.

Det er endnu uvist, om det også bliver muligt for Snapchat-brugere i Europa at sende penge til hinanden fremover.

/ritzau/AFP

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs