MediaWatch

Nu vil Snapchat tjene penge på at sende penge

Applikationen, der sender og sletter billeder, tilbyder nu sine brugere i USA at overføre dollar til vennerne.

Folkene bag den populære smartphone-applikation Snapchat går nu nye veje for at tjene penge på sine mange millioner brugere.

Brugere i USA har siden mandag ikke blot kunnet sende korte billed- og videobeskeder til hinanden, men også overføre pengebeløb, som vi i Danmark kender fra tjenester som Mobilepay og Swipp.

Den nye funktion går under navnet Snapcash (hurtige penge, red.) og betyder, at man ved at koble sin Snapchat-konto op til sin bankkonto kan indtaste et dollarbeløb og overføre eller modtage penge fra sine kontakter på Snapchat.

For at tilbyde sine brugere den nye mulighed har Snapchat-bagmændene slået sig sammen med Square, der er et firma med speciale i mobile betalingsløsninger.

Snapchat stiller krav om, at de af brugerne, som ønsker at overføre penge, skal være over 18 år. Det udelukker fra begyndelsen over halvdelen af de eksisterende Snapchat-brugere, som er under 18 år.

Snapchat, der har base i Los Angeles, har en anslået værdi på mange milliarder dollar, men har indtil for nyligt ikke været god til at tjene penge på den populære app.

Men i sidste måned kunne brugere se de første reklamer glide over skærmen, når de fik beskeder fra venner. Et nødvendigt skridt, lyder det fra firmaet.

Introduktionen af reklamer kom kun få uger efter, at hundredtusindvis af Snapchat-billeder, der var sendt i fortrolighed mellem venner, var blevet opfanget af hackere og delt på internettet.

Ikke så få danske billeder af intetanende, letpåklædte unge var pludselig at finde på nettet, selv om hele idéen bag Snapchat er, at de billeder, man sender til hinanden, sletter sig selv efter få sekunder. Ifølge Snapchat skyldtes lækket ikke et sikkerhedsbrist på firmaets servere, men en fejl i en anden app - Snapsave - der kan gemme billeder sendt via Snapchat.

Det er endnu uvist, om det også bliver muligt for Snapchat-brugere i Europa at sende penge til hinanden fremover.

/ritzau/AFP

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs