MediaWatch

BT får kritik for artikler om matchfixing

BT får kritik i Pressenævnet for at have baseret artikler om matchfixing i en håndboldklub alene på anonyme kilder samt for at præsentere overskrifter på artiklerne som dokumenterede påstande.

Pressenævnet kritiserer BT for alene at bygge flere artikler om matchfixing i en dansk håndboldklub på anonyme kilder.

"Pressenævnet finder, at BT har tilsidesat god presseskik ved at bringe en så alvorlig beskyldning uden nogen form for dokumentation eller anden sandsynliggørelse," skriver Pressenævnet.

Artiklerne i BT handler om, at spillere fra Skanderborgs herrehåndboldhold skulle have opfordret Sønderjyske til at tabe mod betaling.

Mangelfuld dokumentation

Men når kilder ikke ønsker at lægge navn til deres udtalelser, skal medier være særligt opmærksomme på at tjekke grundlaget og rigtigheden af kildernes oplysninger for at kunne give en mere nuanceret fremstilling af sagen.

"Sådan som sagen foreligger oplyst, er der ikke andre oplysninger, der underbygger BT’s beskyldninger, ligesom de involverede klubber afviser beskyldningerne," skriver Pressenævnet, der ikke tillægger det værdi, at håndboldklubben har fået forelagt beskyldningen og udtalt sig til BT samt omtalen af Danmarks Idrætsforbunds henlæggelse af sagen.

BT får også kritik for overskifterne, "Skandale i dansk håndbold: Spillere vil købe sig til slutspilsplads" og "DIF om ny håndboldsag: Klart brud på matchfixing-reglerne", da de fremstår som dokumenterede påstande, men altså ikke er tilstrækkeligt underbyggede ifølge Pressenævnet.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs