MediaWatch

DJ og Danske Medier uenige om ændring af medieansvarslov

Danske Medier er skeptiske over for en ændring af Medieansvarsloven, mens Dansk Journalistforbund kalder det "fornuftig tale fra ministeren."

Foto: Martin Lehmann/Polfoto/Arkiv

Kulturminister Marianne Jelveds (R) åbning for en modernisering af medieansvarsloven, så rene netmedier på linje med medier på print, tv og radio automatisk er underlagt loven og dermed også Pressenævnets kompetence, deler vandende.

For mens Dansk Journalistforbund synes, at det er en god ide, er Danske Medier mere skeptiske, skriver Journalisten.

"Det er fornuftig tale fra ministeren. Det virker barokt, at man med den ene hånd kan modtage mediestøtte og med den anden hånd skrive artikler, der ikke skal leve op til god presseskik. Jeg synes, kulturministerens tilkendegivelse er et godt signal. Det er en børnesygdom med mediestøtteordningen. Sådanne nogle skal man opdage i tide og gøre noget ved," siger Lars Werge til Journalisten.

Kulturminister vil se på ændring af medieansvarslov 

Spørger man Danske Medier, fungerer den nuværende lov dog fint. De private mediers organisation stiller i stedet spørgsmål ved, om man kan lave afgrænsningen på en fornuftig måde, hvis Medieansvarsloven ændres, direktør i Danske Medier, Ebbe Dal, til Journalisten.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs