En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
10.04.2014kl. 16.13

Ups: Kulturstyrelsen laver regnefejl i ny støtte

Netmedier som Altinget.dk, Avisen.dk og Modkraft.dk har fået for lidt i ny mediestøtte på grund af en fejl i Kulturstyrelsens beregning.
af LOUISE RESEKE

Om ny mediestøtte

  • Afløser distributionsstøtten
  • Fordeles efter redaktionelle omkostninger - ikke antal distribuerede aviser
  • Har loft på 17,5 mio.kr. per medie, men intet koncernloft
  • Gives både til trykte og netbaserede medier
  • Består af tre puljer - i alt godt 270 mio. kr. i 2014:

1) Produktionsstøtte, hovedpulje (290 mio. kr. i år)

2) Supplementspulje, målrettet små landsdækkende medier (60 mio. kr. i år)

3) Overgangsordning, treårig, målrettet hårdest berørte medier (21 mio. kr. i år)

Flere penge er på vej til en række netmedier.

En vaskeægte bommert i beregningen af den nye mediestøtte, betyder nemlig, at flere har fået færre støttekroner, end de egentlig er berettiget til.

Det skriver Kulturstyrelsen i en pressemeddelelse.

Galt loft

Fejlen gælder fritstående internetmedier, som også er berettiget til tilskud fra supplementsordningen - ud over produktionsstøtten.

De medier kan få dækket op til 50 pct. af de redaktionelle omkostninger, mens andre alene kan få dækket 35 pct.

Kulturstyrelsen har imidlertid lagt loftet på 35 pct. til grund for alle medier, da tilskuddene er blevet beregnet, og derfor har flere netmedier fået for lidt.

Mere på vej

Ifølge listen over tilskud, så gælder det netmedierne Altinget.dk, der har fået 2,5 mio. kr., Avisen.dk (1,6 mio. kr.), Den korte avis, Modkraft.dk, Ugebrevet A4 og Version2, der alle har fået tilskud fra supplementspuljen.

Merbeløbet vil dog ikke blive taget fra de øvrige mediers andel, men fra en konto til efterregulering og klager, skriver styrelsen. De nye, korrekte tilskud offentliggøres, når de foreligger.

Minister: Godt at 17 nye medier får støtte

Overblik: Det får medierne i produktionsstøtte 

Relaterede artikler:

  • Peytz: Ulogisk at nichemedier ikke får mediestøtte

    For abonnenter

  • Mediestøtte: Forskel fra 2013 til 2014 i kroner

    For abonnenter

  • Mediestøtte: Forskel fra 2013 til 2014 i pct.

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Metaverset er på vej, og det er langt mere omfattende, end vi tror. Det handler om meget mere end avatarer i Zuckerbergs virtuelle verden. Spørgsmålet er, hvordan det potentielt påvirker medierne?
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation
Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Colourbox
Radio

Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

For abonnenter

Læs også

Foto: Martin Lehmann
Medienyt

DR Nyheder sammenlægger to redaktioner

Nuværende redaktionschef for DR Nyheders Magasiner-redaktion bliver chef for den nye Event og Programproduktion-redaktion.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

41 pct. af 15-29-årige bruger Tiktok ugentligt, viser nye tal fra DR Medieforskning. Alligevel anbefaler digital rådgiver, at medier ikke blindt kaster sig ind i en potentielt ”drænende blindgyde.”

For abonnenter

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 26. jan.
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 26. jan.
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 26. jan.
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 26. jan.
  • Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio – 26. jan.
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram – 26. jan.
  • Frederiksberg Kommune har forbudt brugen af Tiktok på ansattes telefoner – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge