På en Facebook-side spidder og udstiller norske journalister deres arbejdsgivere, når de mener, at grænsen mellem journalistik og reklame bliver overtrådt.
Det skriver Journalisten.no.
De to tillidsmænd Harald Klungtveit og Dennis Ravndal på henholdsvis Dagbladet og VG driver Facebook-siden "Jævla Bra Reklame". Sammen håber de at kunne holde gang i debatten om, hvor grænserne går, mens medier og deres salgsafdelinger afprøver grænserne for, hvor meget en annonce kan ligne de artikler, der også går under navne som "advertoriels" eller "native advertising".
"Konceptet er at stjæle så meget af journalistikkens troværdighed i formen, at læserne lader sig lokke, mens man håber på, at kriseramte redaktører sælger ud af principperne (…) Hvis nogen virkelig mener, at det eneste middel til at redde medievirksomheder er at udhule journalistbegrebet og udvande redaktionens troværdighed til homøopatiske (små doser, red.) niveauer, så har vi allerede tabt," skriver de to i et indlæg på Journalisten.no.
Tranberg: Advertorials er som at tisse i bukserne
Mere ærlig annoncejournalistik, tak
"Aviserne har glemt det allerførste spørgsmål"
Berlingske lancerer 'Public Impact' bureau
Medie vil opdrage content marketing-annoncører