MediaWatch

Tranberg: Advertorials er som at tisse i bukserne

Traditionelle medier risikerer at sætte troværdigheden over styr, når de lægger navn til annoncebetalte artikler på nettet, mener tidl. udviklingschef hos Berlingske, Pernille Tranberg.

Reklamebetalte artikler, de såkaldte advertorials, er en meget kortsigtet løsning, som risikerer at skade traditionelle medier på længere sigt. Det siger den selvstændige konsulent og tidl. udviklingschef hos Berlingske, Pernille Tranberg, i et interview til Journalisten.dk.

”Advertorials er som at tisse i bukserne. Det er dejligt varmt nu, men på lang sigt holder det ikke. Alle gør det, så det kommer ikke til at kunne betale sig. Det bliver ligesom med bannerannoncer. Problemet er, at man sætter sin troværdighed på spil,” siger Pernille Tranberg, der som fellow på Syddansk Universitet har skrevet rapporten om det, hun kalder et ”troværdighedsmærke for nyheder”.

For selvom medierne varedeklarerer de annoncebetalte artikler, så vil mange alligevel ikke kunne se forskel, og dermed risikerer publicistiske mediers troværdighed at lide skade.

Så i stedet for at varedeklarere de annoncebetalte artikler kan medierne med fordel ”mærke” det uafhængige indhold, ligesom man i dag sætter Faitrade-mærker på en pose med kaffe-bønner.

Det er nemlig de positive mærker, der viser forbrugeren, hvilke produkter han eller hun kan stole på, mener hun.

Rapporten ”TrustMark for News – Why Non-Biased Digital Content Needs Transparency” udkommer i næste uge.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs