MediaWatch

Naviair-ansat sladrede til Se & Hør om kongehuset

En medarbejder fra trafikstyringen i Københavns Lufthavn lækkede oplysninger om privatfly fra kongehuset. SAS vil endnu ikke afvise læk.

Københavns Lufthavn

En medarbejder hos Naviair tippede for ti år siden Se & Hør om ny destination for et privatfly med medlemmer af kongehuset, skriver Politiken.

I går kunne blandt andet TV 2 Nyhederne og BT berette, at Se & Hør igennem en årrække også blev tippet om kendte og kongeliges rejseaktiviteter gennem af medarbejdere i Københavns Lufthavn. Naviair står for styringen af flytrafikken, men har ikke adgang til passagerlister, som beskyldningerne først gik på. I en pressemeddelelse sent i går oplyste Naviair så, at en ansat alligevel havde tippet Se & Hør og den ændrede destination for flyet med de kongelige. Den ansatte er nu sendt hjem.

Her er op og ned i Se og Hør-sagen

”Vedkommende tippede bladet på eget initiativ og gav Se og Hør en information om, at kongehusets fly ændrede slutdestination. Det skete mod betaling (...) Det er selvfølgelig en skændsel, der er frygtelig ubehagelig for os. Det er helt uacceptabelt, at vi har haft en betroet medarbejder, der har optrådt sådan,” siger kommunikationsdirektør i Naviair Bo Pedersen til Politiken.

Ifølge Bo Pedersen er der ikke kendskab til flere læk fra Naviair.

SAS undersøger mulige læk

Samtidig sagde SAS i går, at de endnu ikke vil afvise, at medarbejdere hos flyselskabet, som beskyldningerne går på, har været med til at tippe Se & Hør.

”Jeg vil ikke udelukke, at det kan være foregået. Vi er meget chokerede og overraskede over disse oplysninger, og vi tager det meget alvorligt. Vi undersøger sagen, men vi har kun meget få spor at gå videre med internt,” siger Trine Kromann-Mikkelsen til Politiken.

Over for Politiken fastholder Se & Hørs chefredaktør Niels Pinborg fortsat, at man siden han kom til 1. november 2013 har arbejdet inden for lovens rammer.

TV 2: Se og Hør havde tys-tys-kilde i SAS

Nets bekræfter misbrug af informationer

Aller skærer 35 stillinger i Sverige

Se og Hør arbejder uden eget etisk regelsæt

Bureau: Se og Hør-skandale vil ikke skade journalisters troværdighed 

Mere fra MediaWatch

TV 2 Play runder 1 mio. abonnenter

TV 2 er nået et skridt nærmere sit 2025-mål om at nå 1,3 mio. abonnenter på streamingtjenesten TV 2 Play. Fokus hos den statsejede tv-station ligger i de kommende år på indholdsinvesteringer og digital udvikling.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs