MediaWatch

Overblik: Op og ned i Se og Hør-sagen

Hvordan startede sagen, hvem er skandaleforfatteren Ken B. Rasmussen, og hvad er de mulige konsekvenser af sagen om ulovlig kendis-spionage hos Se og Hør. MediaWatch klarlægger de grundlæggende spørgsmål i sagen. (opdateret 7/5)

Hvordan begyndte sagen?

Søndag den 27. marts offentliggør BT en historie om, at Se og Hør gennem en årrække ulovligt har overvåget en række kendte danskeres kreditkortkonti. BT mener at kunne dokumentere påstande i bogen 'Livet, det forbandede' af tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussen, der i romanform beskriver hovedpersonen ’Sønderjydens’ liv i USA og siden som hæmningsløs sladderjournalist på bladet ’Set & Hørt’, der benytter sig af oplysninger fremskaffet af en kilde med adgang til Nets. BT gennemgår derfor flere af beskyldningerne i bogen og skriver artiklen: ”Skandale: Se og Hør bag ulovlig overvågning af kendte og kongeliges hævekort”. Kendisser som Line Baun Danielsen og Casper Christensen bekræfter efterfølgende, at eksempler fra bogen omkring deres kreditkortforbrug passer på virkeligheden. Herfra ruller sagen, og flere medier får bekræftet fra tidligere medarbejdere på Se & Hør, at man har betalt en IT-specialist med adgang til statens betalingsservice Nets' systemer for oplysninger om kendtes kreditkortforbrug.

Hvordan er overvågningen angiveligt foregået?

Efter alt at dømme har journalister på Se og Hør kendt IT-specialisten, den såkaldte "tys-tys kilde", som i perioden 2007 til 2012 var ansat hos den danske afdeling af IT-giganten IBM. I 2007 blev i alt 71 ansatte ved PBS - som i dag hedder Nets og blandt andet varetager det danske kreditkortsystem - flyttet til IBM som følge af udlicitering af driften, og her havde kilden adgang til systemerne.

Oplysningerne er sendt til journalisterne på Se og Hør på SMS'er fra IT-specialisten og brugt som dokumentation for, at de overvågede personer har befundet sig bestemte steder på bestemte tidspunkter. I bogen skriver Ken Rasmussen også, at IT-specialisten henvendte sig til chefredaktøren "Den skaldede hævner", der er blevet opfattet som Henrik Qvortups fiktive alter ego, og tilbød oplysningerne. Efter en forhandling om prisen, indgår de i bogen en aftale om, at IT-specialisten skal have 10.000 kroner om måneden. Penge som ifølge bogen er udbetalt sort.

Den 4. april kan TV 2 Nyhederne afsløre, at Se & Hør også har betalt medarbejdere med adgang til passagerlister i Københavns Lufthavn - blandt andet hos SAS - for at tippe om kendte og kongeliges rejseaktiviteter. Blandt andet skulle det være brugt til at booke en plads ved siden af prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse i 2008. Dagen efter fortæller tidligere ansatte på Se og Hør desuden til TV 2, at mindst en hospitalsansat med adgang til patientlister på Rigshospitalet har tippet bladet.

Hvem er forfatteren Ken B. Rasmussen?

Første gang den brede offentlighed støder på Ken B. Rasmussen er i dokumentaren 'Dagbog fra Midten', hvor han på gaden i Hillerød går hårdt til Naser Khader. Adskillige gange spørger han blandt andet Khader, om han kender navnet på sin rengøringskone. Det fører til den omstridte sag, hvor Se & Hør midt i valgkampen beskylder den daværende leder for Ny Alliance for at bruge sort arbejde.

Han starter på journalistuddannelsen i Odense i 2005 og bliver senere praktikant og senere ansat på Se og Hør. Ken B. Rasmussen slår i de år sit navn fast som kompromisløs reporter på Se og Hør, hvor han får ry for ikke at helme i jagten på den gode historie. I 2012 bliver Ken B. Rasmussen afskediget fra Se og Hør i forbindelse med en fyringsrunde. Han lægger ikke skjul på, at romanen kan tolkes som en hævnaktion.

I interview med TV 2 og flere andre medier lægger Ken B. Rasmussen ikke skjul på, at selvom ’Livet, det forbandede’ er en roman, så har han ”ingen indvendinger” mod historierne i BT, der dokumenterer episoderne i bogen. Han siger dog for sit eget vedkommende, at det er for tidligt at fremlægge dokumentation.

"Folk må læse den som en thriller og selv lægge to og to sammen," sagde han til TV 2.

Hvad kan konsekvenserne af sagen blive?

Ifølge en række jurister med ekspertise i medieret, så kan den tidligere chefredaktør på Se & Hør Kim Henningsen straffes med op til seks års fængsel, hvis han havde kendskab til den ulovlige praksis med at udnytte lækkede kreditkortoplysninger. Ifølge juraprofessor Lars Bo Langsted vil forseelserne dog formentlig være forældede i forhold til at føre en sag mod Henrik Qvortrup, der forlod stillingen som chefredaktør i 2008.

Tirsdag den 29. april meddelte Aller så, at man havde hyret advokaten Henrik Stagetorn og en revisor til at lave en uvildig undersøgelse af forløbet. Over for MetroXpress sagde Allers udgiver-direktør Per Ingdal mandag den 28. marts desuden, at han ikke kunne forestille sig, at Se & Hør må lukke, selvom beskyldninger viser sig at være rigtige.

Henrik Qvortrup forlod tirsdag den 29. april sin stilling som politisk journalist hos TV 2, ligesom den person, som flere medier har udpeget som IT-specialisten bag lækkene, var blevet sendt hjem fra sit nuværende arbejde hos Nordea. 6. maj oplyser Vestegnens Politi, at man har indledt en sag mod IT-konsulenten.

Onsdag 30. april sender Se & Hør så syv journalister hjem, efter BT kan fremlægge mailkorrespondancer fra Se & Hør angående "tys tys-kilden". To tidligere Se & Hør-medarbejdere hos Billed-Bladet bliver desuden sendt hjem, mens en anden tidligere Se & Hør medarbejder, Ekstra Bladets underholdningschef Lise Bondesen, også bliver sendt hjem. Fredag den 2. april siger hun sit job op på Ekstra Bladet.

Hvad handler den norske Se og Hør-sag om, og hvordan gik det britiske News of the World?

I 2007 – altså umiddelbart før de danske læk angiveligt skulle være begyndt året efter – kom Se og Hørs norske søsterblad ud i en sag om ulovligt skaffede oplysninger. Ifølge bogen ’En helt vanlig dag på jobbet’ af den tidligere journalist på norsk Se og Hør Håvard Melnæs havde bladet betalt tippere i banker som Nordea samt blandt andet politifolk for oplysninger om kendte og kongelige nordmænds kreditkortoplysninger. Sagen førte til en høring, hvor kendte truede med sagsanlæg mod Nordea. Trods interne undersøgelser hos Nordea og andre involverede blev ingen straffet i sagen, men banken erkendte, at systemet var lavet sådan, at oplysninger ville kunne lækkes. Banken strammede efterfølgende op.

Sagen om Se og Hør er allerede flere gange blevet sammenlignet med skandalen om de ulovlige telefonaflytninger hos den britiske tabloidavis News of the World. Ved at hacke sig til adgang til en bred skare af kilders telefoner kunne avisen blandt andet høre og slette beskeder på deres telefonsvarere. Sagen fik i 2011 konsekvenser og førte til anholdelser af en række journalister, ligesom redaktøren Andy Coulsen og direktøren Rebekah Brooks blev sigtede i sagen. Sagen rystede britisk presse og fik den britiske regering til at stramme presselovgivningen i landet. I øjeblikket er blandt andet Andy Coulson og Rebekah Brooks i gang med deres retssager i London, mens News Corp., der ejede News of the World, i 2011 lukkede avisen som resultat af skandalen.

Mere fra MediaWatch

TV 2 Play runder 1 mio. abonnenter

TV 2 er nået et skridt nærmere sit 2025-mål om at nå 1,3 mio. abonnenter på streamingtjenesten TV 2 Play. Fokus hos den statsejede tv-station ligger i de kommende år på indholdsinvesteringer og digital udvikling.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs