Afgift på reklamer bliver udskudt mindst et halvt år
Skatteminister Morten Østergaard (R) vil give virksomheder i reklamebranchen et varsel på seks måneder, før den omdiskuterede reklameafgift træder i kraft og beskatter husstandsomdelte reklamer. Det skriver Børsen, som har oplysningerne fra et lukket samråd i skatteudvalget, som blev afholdt i går, torsdag.
Ingen reklameafgift før til sommer
Selvom afgiften på husstandsomdelte reklamer, som skal bidrage med et skatteprovenu på 400 millioner kroner årligt og nedbringe miljøbelastningen, blev vedtaget tilbage i december måned 2012, er afgiften endnu ikke trådt i kraft.
Regeringen venter i øjeblikket på, at embedsmænd i EU behandler sagen. Her skal man undersøge, om afgiften kan betragtes som ulovlig statsstøtte, fordi den indirekte vil favorisere reklamer, som bliver delt ud i butikker andre offentlige steder.
EU stiller spørgsmål til ny reklameafgift
Venstre ser positivt på det varsel, skatteministeren vil give reklamebranchen.
"Nu kan virksomhederne i hvert fald regne med seks måneder fra en notifikation i EU til afgiften træder i kraft. Det er trods alt noget. Så kan virksomhederne nå at indrette sig , inden de skal betale nogle penge til afgiften,” siger forbrugerordfører Jan E. Jørgensen til Børsen.