Afgift på reklamer bliver udskudt mindst et halvt år

Reklameafgiften bliver stadig diskuteret i EU. Skatteministeren vil give branchen et varsel på et halvt år, inden afgiften kan træde i kraft.

Skatteminister Morten Østergaard (R) vil give virksomheder i reklamebranchen et varsel på seks måneder, før den omdiskuterede reklameafgift træder i kraft og beskatter husstandsomdelte reklamer. Det skriver Børsen, som har oplysningerne fra et lukket samråd i skatteudvalget, som blev afholdt i går, torsdag.

Ingen reklameafgift før til sommer 

 

Selvom afgiften på husstandsomdelte reklamer, som skal bidrage med et skatteprovenu på 400 millioner kroner årligt og nedbringe miljøbelastningen, blev vedtaget tilbage i december måned 2012, er afgiften endnu ikke trådt i kraft.

Regeringen venter i øjeblikket på, at embedsmænd i EU behandler sagen. Her skal man undersøge, om afgiften kan betragtes som ulovlig statsstøtte, fordi den indirekte vil favorisere reklamer, som bliver delt ud i butikker andre offentlige steder.

EU stiller spørgsmål til ny reklameafgift

Venstre ser positivt på det varsel, skatteministeren vil give reklamebranchen.

"Nu kan virksomhederne i hvert fald regne med seks måneder fra en notifikation i EU til afgiften træder i kraft. Det er trods alt noget. Så kan virksomhederne nå at indrette sig , inden de skal betale nogle penge til afgiften,” siger forbrugerordfører Jan E. Jørgensen til Børsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også