Afgiften på husstandsomdelte reklamer blev vedtaget i Folketinget i december sidste år under borgerlige protester.
Lige siden har regeringen ventet på at modtage EU-Kommisionens godkendelse af afgiften.
Som tingene står nu, vil reklameafgiften tidligst kunne træde i kraft midt i 2014, vurderer Skatteministeriet ifølge Dansk Handelsblad.
Det er bl.a. kommet North Media til gode.
”Det er glædeligt, at afgiften endnu ikke er effektueret, for vi mener stadig, at reklameafgiften er skadelig og diskriminerende. Der er stor tilfredshed med udsættelsen i både handelen og hos distributørerne. Forsinkelsen er udtryk for, at EU-Kommissionen ligesom vi mener, at reklameafgiften i hvert fald ikke er uproblematisk,” siger Lotte Engbæk Larsen, der er markedschef i Dansk Erhverv, til Dansk Handelsblad.
400 millioner mangler
De borgerlige partier har tidligere kritiseret, at ugeaviser er undtaget fra afgiften, mens månedsaviser med et tilsvarende indhold skal betale afgift.
Afgiften skulle ifølge planerne blive på 4,00 kroner per kilogram – reklamer, der skulle være miljømærket med ”Blomsten”, slipper med det halve.
Reklameafgiften var budgetteret til at give staten et provenu på 440 mio. kr. i 2013 og 420 mio. kr. i 2014, men beløbet for 2013 kommer nu til at mangle i statskassen, selvom regeringen ifølge Børsen er begyndt at bruge pengene på en supplerende grøn check til familier med lave indkomster.