Ny "nej tak"-ordning skal redde tilbudsaviserne

Ny portal skal få danskerne til at selektere i reklametryksager i stedet for at afmelde alle - og dermed bremse reklamedøden. Den nye ordning og portal lanceres i dag af FK Distribution.

FK Distribution lancerer i dag reklame-ordningen 'NejTak+', der skal afværge den nedtur, der ellers er i sigte for den husstandsomdelte reklametryksag.

Knapt 28 pct. af alle danske husstande har i dag tilmeldt sig "Reklamer nej tak"-ordningen, og forventningen er, at tallet i løbet af de næste fem år vil nå 50 pct.  Det er den dystre fremtidsprognose fra FK Distribution, North Medias distributionsselskab. Derfor lancerer selskabet nu en portal, der skal give danskerne mulighed for at selektere i reklamerne i stedet for konsekvent at afmelde dem alle.

På  hjemmesiden www.forum.dk kan danskerne tilmelde sig NejTak+ og vælge de tilbudsaviser, som husstanden ønsker at modtage. NejTak+ bliver lanceret i udvalgte postnumre den 21. maj, og i løbet af 2013 bliver tilbuddet landsdækkende.

”Vi har de seneste år brugt et tocifret millionbeløb på at udvikle en avanceret teknologisk løsning, som muliggør, at vi nu som de første i verden kan pakke og distribuere personlige reklamepakker, som den enkelte husstand selv har sammensat,” siger Mads Dahl Andersen, adm. direktøri FK Distribution.

Håbet er, at det ikke kun vil sænke antallet af konsekvente nej-takkere men også øge reklametryksagens effekt, fordi den i højere grad vil blive uddelt til folk med særlig interesse.

Markedet for distribution har været presset af faldende mængder reklamer og et øget prispres. Det har presset North Media, der sidste år halverede sit driftsresultat.

Siden har Folketingets vedtagelse af en reklameafgift på husstandsomdelte reklamer skubbet North Medias forventninger til omsætningen i 2013 længere ned. Koncernen har varslet risiko for, at driftsresultatet bliver rødt i år. 

 Rapport: Reklameavisen er død i 2015

 North Media-resultat dykker

North Media nedjusterer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også