EU-udvalg vil stække telesalg af magasiner og aviser

Telefonsalg skal begrænses for at beskytte persondata, foreslår et udvalg i EU. Det vil fjerne den mest anvendte kanal for abonnementssalg, protesterer medieorganisationer.

Et udvalg under EU vil sætte en stopper for telefonsalg af aviser, ugeblade og tidsskrifter til mulige nye kunder.

Vedtages forslaget, vil avis- og magasinhuse miste den mest anvendte salgskanal for abonnementer, protesterer en række medieorganisationer, heriblandt Danske Medier.

EU-Parlamentets udvalg for borgeres rettigheder, LIBE,  har vedtaget er fælles forslag til en ny forordning for persondatabeskyttelse, der skal afløse de forskellige EYU-landes individuelle regler. Formålet er blandt andet at sikre, at EU-borgere har den samme beskyttelse, og at data ikke misbruges.

Udvalget vedtog i går et forslag, der på to punkter får medieorganisationerne til at protestere. I praksis vil forslaget blokere for, at man kan hverve nye magasin- og avisabonnenter via telefonsælgere. Udvalget foreslår nemlig, at telefonsalg kun må ske til personer, der allerede er kunder. En medievirksomhed må altså kun kontakte folk, der allerede er abonnenter på en eller flere titler, for at sælge et andet produkt. Det skriver Danske Medier.

Forslaget er en trussel mod aviser og magasiners mulighed for at hverve nye abonnenter. Ifølge Danske Medier sælges 75 -80 pct. af abonnementer på aviser og blade via telefonsælgere. Hvor stor en andel, der vil blive berørt af forslagets forbud mod telesalg til helt nye kunder, angives ikke.

De to fælleseuropæiske brancheforeninger for magasiner og dagblade, ENPA og EMMA, har forsøgt at holde forslaget ude af det samlede forslag til den nye persondataforordning. Men altså uden held.

Ingen særregel for journalistik

Forslaget indeholder desuden et andet element, der kan være til skade for medierne, mener Danske Medier.

LIBE foreslår nemlig, at der ikke længere skal være en særlig undtagelse for "journalistisk brug" af persondata, der gør det muligt at lagre personlige oplysninger i arkiver på redaktionen og ved at gemme data i online arkiver.

LIBE foreslår, at formuleringen "journalistisk brug" udskiftes med den bredere formulering, at der skal være undtagelser, når det er "nødvendigt" for at opretholde "pressefriheden". Det overlades desuden til de enkelte lande at implementere denne regel, og derfor vil der ikke være fælles beskyttelse af journalisters arbejde i EU, kritiserer medieorganisationerne.

Det samlede forslag, der indeholder flere tusinde andre ændringer til persondataforordningen, skal nu til forhandling i EU Parlamentet og Ministerrådet. Ambitionen er at nå en endelig afgørelse inden EU-valget i maj næste år. Danske Medier og andre europæiske medieorganisationer arbejder nu på at undgå at forslaget vedtages.

Herhjemme har Forbrugerombudsmanden tidligere haft kritisk fokus på telefonsalg af magasiner og blade. Bonnier Publications var årsag til 110 klager fra 2008 til 2012, primært fra kunder, der var trætte af uanmodede opkald og opkrævninger. Det fik Forbrugerombudsmanden til at bede om en redegørelse for magasinhusets brug af telesalg.

MediaWatch forsøger at få en kommentar fra Danske Medier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også