En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
01.11.2012kl. 05.35

Bonniers salgsmetoder i kritisk søgelys

"Usædvanlig mange" klager over Bonniers salgsmetoder får Forbrugerombudsmanden til at kræve redegørelse for magasinhusets telefonsalg.
af LOUISE RESEKE

Et usædvanligt højt antal klager over abonnementer og uønskede opkald fra telefonsælgere har fået Forbrugerombudsmanden til at kræve en redegørelse fra Bonnier Publications.

Magasinhuset, der bl.a. udgiver I Form, Illustreret Videnskab og Historie, har gjort sig negativt bemærket i klagestatistikken hos myndigheden og skal nu redegøre for fremgangsmåden ved telefonsalg af abonnementer. 

"Forbrugerombudsmanden får løbende usædvanlig mange henvendelser fra forbrugere om forskellige forbrugerretlige problemstillinger i forbindelese med abonnement på magasiner, som Bonnier Publications udgiver. Noget kunne tyde på, at en del af problemer grundlæggende skyldes fremgangsmåden i forbindelse med selskabets telefonsalg af abonnementer. Vi skal på den baggrund bede dem indsende en redegørelse for, hvorledes aftaler om abonnement bliver indgået ved telefonsalg," skriver Forbrugerombudsmanden i brevet til Bonnier, som MediaWatch har fået aktindsigt i.

Spot på telefonsalg
I alt har Forbrugerombudsmanden fra 2008-2012 fået 110 skriftlige henvendelser fra forbrugere, der klager over uanmodede telefoniske henvendelser, opkrævninger og fremsendelse af blade eller prøveblade fra Bonnier. 

Det er telesalget, Forbrugerombudsmanden sætter kritisk spot på. Bonnier skal i redegørelsen svare på, hvordan forbrugerne oplyses om bl.a. pris, fortrydelsesret og købsbetingelser i øvrigt ved telefonsalg (i henhold til forbrugeraftalelovens paragraf 11), hvordan tilbud om tidsbegrænsede abonnementer som prøveabonnementer tilbydes, og hvordan telefonsælgernes instrukser ser ud. 

Hos Bonnier siger viceadm. direktør Jens Henneberg, at klager er en del af det at være en stor magasinudgiver med hovedvægt på abonnementssalg - og en del, som skal tages alvorligt. 

"Vi håndterer over en million aktive abonnenter i Norden, så alene volumen gør, at vi er store. Enhver klage til Forbrugerombudsmanden er også en mulighed for os til at efterse, om vi gør tingene godt nok, vi ønsker jo at være en udgiver, hvor der er orden i sagerne, og hvor folk får en god kundeoplevelese," siger Jens Henneberg, der ikke vil ind på de konkrete spørgsmål, der skal besvares i redegørelsen til Forbrugeromdbudsmanden, mens arbejdet er i gang.

Men han understreger, at Bonnier kun har interesse i at give kunderne en god oplevelse.

"Man skal huske, at telemarketing er noget, der udføres af eksterne bureauer, som også ofte hyrer freelancemedarbejdere ind, så derfor har vi ikke totalt kontrol over tingene, men i forhold til så mange andre så har vi en dedikeret salgschef for telemarketing, som hele tiden holder øje med kvaliteten af de forskellige telemarketingbureauer.," siger Jens Henneberg.

Kontaktinfo ønskes
Ifølge Jens Henneberg gør Bonnier meget ud af, at utilfredse kunder kan henvende sig direkte. Bl.a. står Jens Henneberg selv med navn og billede i udgivelserne. Derfor undrer det ham, når det også hedder i skrivelsen fra Forbrugerombudsmanden, at:

"Noget kunne også tyde på, at det kan være svært at komme i kontakt med Bonnier, fx når forbrugere er af den opfattelse, at det tilsendte, herunder abonnementsbetingelserne, ikke svarer til det, som er blevet aftalt i forbindelse med telefonsalg."

Forbrugerombudsmanden kræver derfor, at Bonnier også redegør for, hvordan kunderne kan komme i kontakt med huset.

"Den del af brevet overraskede mig faktisk. Nu arbejder vores marketingfolk på at lave den her redegørelse, og jeg synes, vi har en god sag, fordi vi har dokumentation og orden i vores sager. Hvordan vi svarer, kan jeg ikke komme ind på nu," siger Jens Henneberg. 

Bonnier Publications skal sende redgørelsen inden fire uger. Herefter vurderer Forbrugerombudsmanden, om der skal tages videre skridt. Ifølge Jens Henneberg er det for tidligt at sige, om sagen får konsekvenser for Bonniers strategi og fremgangsmåder.

- LR

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Arkivfoto. | Foto: Lionel Cironneau/AP/Ritzau Scanpix
Medienyt

Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Foto: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 09.09
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • SoMe Manager

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

Se flere jobs

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • SoMe Manager

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge