Bureauer brænder 340 mio. af på udbud

Store ansøgerfelter og tungt bureaukrati koster bureaubranchen hundredvis af millioner, når den byder på opgaver for det offentlige. Kreativitet & Kommunikation efterlyser nye regler.

Det er et økonomisk hul i jorden at byde på reklamekampagner for eksempelvis Skat eller DSB for den i forvejen pressede bureaubranche, skriver Børsen.

Ifølge en opgørelse fra brancheorganisation Kreativitet & Kommunikation over 84 udbudsrunder så koster udbudsrunder hos det offentlige branchen 340 mio. kroner årligt. Mange af de penge kunne i Kreativitet & Kommunikations øjne spares ved at gøre udbudsprocessen mere simpel, lyder det fra direktør Tine Aurvig-Huggenberger, der henviser til at hver udbudsrunde har cirka 12 deltagende bureauer, som i gennemsnit bruger 342.000 kroner per bud.

"For det første er det skudt helt over målet at bede 12 forskellige bureauer byde ind på én opgave. For det andet er omkostningerne meget høje for alle dem, der deltager, og det betyder, at mange bureauer simpelthen ikke har råd til at deltage. Særligt ikke når chancen for at vinde er så lav," siger Tine Aurvig-Huggenberger til Børsen.

Chef: Bureaubranchen skal finde ind til kernen

Marketingbosser dumper bureauer

Bureau-chefer: Krise er både økonomisk og kreativ 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også