En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
27.08.2013kl. 09.47

Bureau-chefer: Krise er både økonomisk og kreativ

Krisen i bureaubranchen er ikke kun økonomisk, men også kreativ, mener direktørerne for to af de bureauer, der klarede sig godt sidste år. De store, gamle bureauer må droppe den gamle formel, mener de.
af MORTEN BANG JØRGENSEN

Den danske bureaubranche oplevede et turbulent 2012. Ifølge cheferne i to af de bureauer, der klarede sig pænt sidste år, så er krisen ikke kun økonomisk.

De klassiske mediebureauer betaler prisen for manglende omstilling til den nye digitale og sociale medievirkelig, mener Espen Højlund fra Advice og Jesper Kunde fra Kunde & Co. Det skriver Berlingske.

Ifølge analyser fra Kreativitet & Kommunikation og Dansk Brancheanalyser solgte bureaubranchen ydelser for samlet 12 mia. kroner i 2012, hvilket er 3,4 pct. mindre i forhold til året før. Branchens samlede bundlinje endte på 276 mio. kroner. Et fald på godt 100 mio. kroner i forhold til 2011. Ydermere måtte 11 af landets 250 største bureauer dreje nøglen om sidste år.

Farvel til traditionel

Advice landede et overskud på otte millioner i 2012 og har blandt andet specialiseret sig i at kombinere kommunikation og marketing. Det er altså ikke længere nok at tænke i klassiske reklamevirkemidler som printannoncer. Indholdet skal i dag aktivere gennem holdninger eller levere reel værdi til modtagerne, mener adm. direktør Espen Højlund.

Han er i tråd med Jesper Kunde fra Kunde & Co., der klarede 2012 med ni mio. kroner på bundlinjen.

”De store, gamle bureauer har det svært. De fastholdt for længe, at det var den traditionelle reklame, der skulle drive forretningen. Nogle forsøgte at opnormere på digitale kompetencer, men en del blev dobbelt ramt, da de oven på investeringerne i nye kompetencer oplevede endnu et dyk i markedet,” siger Jesper Kunde til Berlingske.

Reklamebranchen hænger fast i krisen

Mega-fusion påvirker næppe dansk bureaubranche

"Ingen markedsomvæltning efter reklamefusion" 

Relaterede artikler:

  • Reklamebranchen hænger fast i krisen

  • Mega-fusion påvirker næppe dansk bureaubranche

  • "Ingen markedsomvæltning efter reklamefusion"

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Ali Abbasis thriller vandt stort ved lørdag aften ved Robert Prisen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Medienyt

Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen

Phil McGraw fik i 2020 en stjerne på Hollywood Walk of Fame i Los Angeles. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
TV

Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 09.21
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 09.04
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • SoMe Manager

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Scrum Master with a practical approach

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • SoMe Manager

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge