Bureau-chefer: Krise er både økonomisk og kreativ
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3001369.ece/ALTERNATES/schema-16_9/ilker.stock.jpg)
Den danske bureaubranche oplevede et turbulent 2012. Ifølge cheferne i to af de bureauer, der klarede sig pænt sidste år, så er krisen ikke kun økonomisk.
De klassiske mediebureauer betaler prisen for manglende omstilling til den nye digitale og sociale medievirkelig, mener Espen Højlund fra Advice og Jesper Kunde fra Kunde & Co. Det skriver Berlingske.
Ifølge analyser fra Kreativitet & Kommunikation og Dansk Brancheanalyser solgte bureaubranchen ydelser for samlet 12 mia. kroner i 2012, hvilket er 3,4 pct. mindre i forhold til året før. Branchens samlede bundlinje endte på 276 mio. kroner. Et fald på godt 100 mio. kroner i forhold til 2011. Ydermere måtte 11 af landets 250 største bureauer dreje nøglen om sidste år.
Farvel til traditionel
Advice landede et overskud på otte millioner i 2012 og har blandt andet specialiseret sig i at kombinere kommunikation og marketing. Det er altså ikke længere nok at tænke i klassiske reklamevirkemidler som printannoncer. Indholdet skal i dag aktivere gennem holdninger eller levere reel værdi til modtagerne, mener adm. direktør Espen Højlund.
Han er i tråd med Jesper Kunde fra Kunde & Co., der klarede 2012 med ni mio. kroner på bundlinjen.
”De store, gamle bureauer har det svært. De fastholdt for længe, at det var den traditionelle reklame, der skulle drive forretningen. Nogle forsøgte at opnormere på digitale kompetencer, men en del blev dobbelt ramt, da de oven på investeringerne i nye kompetencer oplevede endnu et dyk i markedet,” siger Jesper Kunde til Berlingske.
Reklamebranchen hænger fast i krisen
Relaterede artikler
"Ingen markedsomvæltning efter reklamefusion"
For abonnenter