Analyse: Mediesider giver millioner af interaktioner på Facebook

Ny analyse fra SDU viser, at danske medier har givet 16 mio. interaktioner på Facebook i januar. Analysen skal nuancere debatten om techkoncers betaling for medieindhold.
TV 2 Nyhedernes Facebook-side har med afstand leveret flest interaktioner af alle dansksprogede sider. | Foto: Martin Lehmann
TV 2 Nyhedernes Facebook-side har med afstand leveret flest interaktioner af alle dansksprogede sider. | Foto: Martin Lehmann

Brugere af Facebook har i januar måned liket, kommenteret og delt opslag fra dansksprogede mediers Facebook-sider mere end 16 mio. gange i januar. Det konkluderer medieforsker og lektor journalistik på SDU Filip Warberg i en ny analyse, som bl.a. er omtalt på fagbladet Journalisten.

Opildnet af den aktuelle debat mellem nyhedsmedier og techkoncerner om betaling for indhold har Warberg undersøgt det såkaldte engagement-parameter hos de 2493 dansksprogede Facebook-sider med flest interaktioner.

Facebook-sider er sammen med gruppers og brugeres profiler/opslag, de tre indholdsben, brugere ser i deres Facebook-feed. Engagement bruges til at beskrive, om man kan få brugere til at interagere med sit indhold på sociale medier.

Og selvom danske medier kun udgør 19 pct. af Facebook-siderne med mest engagement, så leverede de 42 pct. af interaktionerne ifølge Filip Wallbergs analyse.

"Hvis medierne forsvandt, ville rigtig mange interaktioner forsvinde fra Facebook. Facebook ville dermed miste indhold, som de ikke kan vise til deres brugere," forklarer han over for fagbladet Journalisten.

Tallene er et modspil til Facebooks argument, der gennemgående har været, at platformen er en gevinst for medier, mens medier ikke har stor værdi for Facebook og kun udgør 4 pct. af indholdet på platformen. Det er en holdning, Facebooks nordiske topchefer udtrykte i et debatindlæg på MediaWatch i januar, og som er blevet gentaget i forbindelse med techkoncernens blokering af nyhedsindhold i Australien i sidste uge.

I analysen opgør Wallberg også, hvilke fem sider der har haft absolut mest engagement i januar 2021 - og her er fire ud af fem etablerede medier.

Australske nyhedsmediers trafik styrtdykkede, da Facebook i sidste uge blokerede deres indhold som svar på et lovforslag om tvungen forhandling af betaling for medieindhold.

Kulturminister Joy Mogensen var hurtigt ude og kritisere blokeringen og annoncerede samtidig, at regeringen i marts måned vil fremlægge lignende lovgivning om tvungen forhandling mellem techkoncerne og danske medier. Dette sker i forbindelse med Danmarks implementering af EU's copyrightdirektiver, som skal være indarbejdet i dansk lov i starten af juni.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også