MediaWatch

Altinget og Zetland afviser ide om kompensation fra Facebook

De to mellemstore medier Altinget og Zetland mener ikke, at Facebook bør betale for at vise nyheder som de største avishuse og interesseorganisationen Danske Medier ønsker.

Altingets chefredaktør, Jakob Nielsen | Foto: Jens Dresling

Mens Danske Medier og en række danske mediechefer har taget positivt imod kulturminister Joy Mogensens (S) udmelding om et lovforslag, der skal tvinge Facebook til at forhandle om kompensation for visning af danske mediers indhold, er hverken Altinget eller Zetland begejstrede. I hvert fald mener hverken Zetland-direktør Tav Klitgaard eller Altingets chefredaktør, Jakob Nielsen, at Facebook skylder medierne noget, skriver Journalisten.

Begge understreger, at Facebooks rolle i det demokratiske samfund er problematisk på en række områder.

"Men vi mener helt grundlæggende, det er forkert, at vi som samlet mediestand skal gå ind og ”straffe” Facebook økonomisk for at vise vores indhold mellem alle kattevideoerne. Facebook yder en service for os, og det er helt logisk en forkert idé, at de skal betale os for at yde den service,” siger Tav Klitgaard til Jorunalisten.

Jakob Nielsen har uddybet sin skepsis over for den tvungne forhandlingsmodel, regeringen forventes at spille ud med efter australsk forbillede, i en kommentar på Altinget. Chefredaktøren mener bl.a., at betaling fra Facebook og andre techkoncerner risikerer at svække konkurrencen i mediebranchen, da store mediehuse vil stå stærkere i forhandlinger med techgiganter end små- og mellemstore medier.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs