MediaWatch

Kulturminister: Techgiganter bør betale for journalistisk indhold

Om en måned vil regeringen præsentere lovforslag, der skal medføre, at techgiganter betaler for medieindhold.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Techgiganter som Facebook og Google skal betale for det indhold, som journalistiske medier bringer på deres platform. Det mener kulturminister Joy Mogensen (S), der løfter en del af sløret for et lovforslag, som regeringen præsenterer om en måned.

Hun mener, at samfundet har været for naivt, når Facebook eksempelvis i Australien tillader sig at blokere for medier, der vil have betaling for deres indhold.

"Det er dybt bekymrende, for det sætter spørgsmålstegn ved det demokratiske sindelag i en af verdens mest dominerende medievirksomheder."

"Jeg ved ikke, om det er, fordi de ikke forstår det, eller er ligeglade med den betydning nyhedsmedier har i et demokratisk samfund. Det er dem, der bringer journalistisk baseret viden til torvs," siger hun.

Forrige år vedtog EU et direktiv om ophavsret, som sætter minimumsstandarder, som medlemslandene skal indføre.

Men kulturministeren vil gå videre end det ved at give danske medier mulighed for at forhandle kollektivt.

"Vi har valgt at gå længere, end EU kræver, ved at give de danske medievirksomheder mulighed for at kunne forhandle samlet med techgiganter."

"Så skal de ikke stå en og en og kæmpe mod de meget store og magtfulde virksomheder, som techgiganter er blevet," siger kulturministeren.

Kan parterne ikke blive enige, skal det afgøres af Ophavsretslicensnævnet, hvor en højesteretsdommer er formand.

Viser "ligegyldighed"

Da fagbladet Journalisten interviewede Facebooks nordiske topchef, Martin Ruby, om forslaget i september, kaldte han det "ikke fair". Det skyldes, at Facebook også skaber værdi for medierne.

Kun fire procent af indholdet på Facebook er nyheder, og derfor kan det ikke betale sig økonomisk, er argumentet. Facebook havde sidste år et overskud på 180 milliarder kroner.

"Det viser en ligegyldighed overfor det, som giver deres produkt værdi. Hvis ikke techgiganterne havde ordentligt produceret indhold fra kunstnere eller virksomheder, hvad skulle så være grunden til, at vi, der bruger dem, søger derind?"

"Så kunne det meget hurtigt blive et sted for sølvpapirshatte og konspirationsteorier. Så vil Facebook dale i værdi," siger ministeren til det.

Showdown 'Down Under' mellem medier og Facebook kridter banen op for EU 

Debat: Techgiganter skal bidrage og tage ansvar

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs