Kulturminister: Techgiganter bør betale for journalistisk indhold

Om en måned vil regeringen præsentere lovforslag, der skal medføre, at techgiganter betaler for medieindhold.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Techgiganter som Facebook og Google skal betale for det indhold, som journalistiske medier bringer på deres platform. Det mener kulturminister Joy Mogensen (S), der løfter en del af sløret for et lovforslag, som regeringen præsenterer om en måned.

Hun mener, at samfundet har været for naivt, når Facebook eksempelvis i Australien tillader sig at blokere for medier, der vil have betaling for deres indhold.

"Det er dybt bekymrende, for det sætter spørgsmålstegn ved det demokratiske sindelag i en af verdens mest dominerende medievirksomheder."

"Jeg ved ikke, om det er, fordi de ikke forstår det, eller er ligeglade med den betydning nyhedsmedier har i et demokratisk samfund. Det er dem, der bringer journalistisk baseret viden til torvs," siger hun.

Forrige år vedtog EU et direktiv om ophavsret, som sætter minimumsstandarder, som medlemslandene skal indføre.

Men kulturministeren vil gå videre end det ved at give danske medier mulighed for at forhandle kollektivt.

"Vi har valgt at gå længere, end EU kræver, ved at give de danske medievirksomheder mulighed for at kunne forhandle samlet med techgiganter."

"Så skal de ikke stå en og en og kæmpe mod de meget store og magtfulde virksomheder, som techgiganter er blevet," siger kulturministeren.

Kan parterne ikke blive enige, skal det afgøres af Ophavsretslicensnævnet, hvor en højesteretsdommer er formand.

Viser "ligegyldighed"

Da fagbladet Journalisten interviewede Facebooks nordiske topchef, Martin Ruby, om forslaget i september, kaldte han det "ikke fair". Det skyldes, at Facebook også skaber værdi for medierne.

Kun fire procent af indholdet på Facebook er nyheder, og derfor kan det ikke betale sig økonomisk, er argumentet. Facebook havde sidste år et overskud på 180 milliarder kroner.

"Det viser en ligegyldighed overfor det, som giver deres produkt værdi. Hvis ikke techgiganterne havde ordentligt produceret indhold fra kunstnere eller virksomheder, hvad skulle så være grunden til, at vi, der bruger dem, søger derind?"

"Så kunne det meget hurtigt blive et sted for sølvpapirshatte og konspirationsteorier. Så vil Facebook dale i værdi," siger ministeren til det.

Showdown 'Down Under' mellem medier og Facebook kridter banen op for EU 

Debat: Techgiganter skal bidrage og tage ansvar

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også