Briefing: Ugen i mediebranchen

P1's lyttertal har fået en optur efter lukningen af Radio24syv, Bonnier Books opkøber forlag på dansk grund, og producenter efterlyser hjælpepakke. Kom med på runddtur i de vigtigste mediehistorier fra ugen, der snart er gået.
P1's "Bagklog" med vært Esben Kjær er med til at tegne taleradioen, der har øget lyttertallet efter Radio24syv lukkede | Foto: Agnete Schlichtkrull, DR
P1's "Bagklog" med vært Esben Kjær er med til at tegne taleradioen, der har øget lyttertallet efter Radio24syv lukkede | Foto: Agnete Schlichtkrull, DR

Ugen lakker mod enden, men før weekendens lyksagligheder for alvor får din opmærksomhed, vil vi give dig muligheden for at komme helt up to date med ugens mest betydningsfulde begivenheder i Mediedanmark.

Som det første kaster vi os over opkøbet af Strawberry Forlag i både Danmark og Sverige kort tid efter, at forlaget blev etableret på det danske marked. Køber er konkurrenten Bonnier Books, som også selv lancerede forlaget Gutkind i Danmark for få måneder siden. "Det er en stærk konsolidering af Bonnier Books' tilstedeværelse på det danske bogmarked," lød det fra forlagsdirektør Jacob Søndergaard, som står i spidsen for Gutkind.

Bonnier har for nu ikke planer om at lægge de to unge forlag sammen til ét, lød det efterfølgende fra Håkon Rudels, direktør i Bonnier Books.

TV 2 stjal seerandele

Vi hopper videre til nogle af de strømninger, der har været i både radio- og tv-landskabet de seneste måneder.

Årets første kvartal viste sig at blive noget usædvanligt for tv-branchen, hvor en coronakrise, tre lukkede DR-kanaler og en kraftig beskæring af Discovery-kanalernes distribution var blandt de faktorer, der satte sig aftryk. TV 2 vandt terræn og nåede op på lige knap 50 pct. af den samlede tv-sening for alle over tre år. 

I Radiomarkedet har det sidste halve år også budt på forandringer med lukningen af Radio24syv, som ifølge Kantar Gallups tal ser ud til at have givet P1 vind i sejlene. Mens P1 i snit har hævet tallene med mere end 100.000 ugentlige lyttere, faldt knap 200.000 lyttere fra FM4-frekvensen, hvor Radio4 har taget over efter Radio24syv. Forklaringen på det samlede fald i radiolytningen giver Rasmus Kidde fra DR Medieforskning sit bud på.

Også i ugeavismarkedet sker der ændringer, når North Medias distributionsforretning FK Distribution i år halverer omdelingsdagene for at reducere omkostninger til pakning, transport og omdeling. Det betyder, at en stor del af Jysk Fynske Mediers ugeaviser vil få én ugentlig omdelingsdag i stedet for to. Driftsdirektør i Jysk Fynske Medier lægger ikke skjul på, at den idé ikke er groet i deres baghave.

Zetland og nødlidende producenter

Coronakrisens indtog har betydet fuldt stop for en lang række film- og tv-produktioner, og det har givet økonomiske kvaler i en del produktionsselskaber. Formand for Producentforeningen, Jørgen Ramskov, og to produktionsselskaber udtrykte i ugens løb stor frustration over, at der ikke bliver givet specifik hjælp til de trængte producenter, som i mange tilfælde falder uden for de eksisterende hjælpepakker. Producentforeningens direktør foreslår støtteordning, der dækker 50 pct. af tabet for nedlukkede produktioner.

Corona har også betydet, at der har været skruet ned for aktiviteten i DR og TV 2. Men hvis krisen udvikler sig mere gunstigt end forventet, kan det blive i løbet af fase tre af genåbningen af Danmark, at de to public service-virksomheder får lov til at slå dørene fuldt og helt op igen, viser politisk aftale.

Og så til en nyhed, som ikke umiddelbart er corona-relateret. Dette var nemlig ugen, hvor Zetlands medstifter og direktør Jakob Moll kunne fortælle, at han forlader mediet efter det meste af et årti. Muligheden for at tage et studieophold i udlandet er kommet, og der vil han samle nye kræfter. Forhåbentlig er der plads til ham på Zetland igen efterfølgende, lød det i dette interview. Afløseren er fundet internt og bliver mediets digitale chef, Tav Klitgaard.

Regnskabets time og Q&co

På sådan en forårsuge er der som regel også et par regnskaber at notere. Vi slår vejen forbi et par af dem her og starter med A4 Medier, som kom ud med et større millionunderskud i 2019. Årsagen skal findes i bruddet med den mangeårige partner Freeway-koncernen og dermed også nyhedsbrandet Avisen.dk.

Gyldendals undervisningsforlag Systime, som er landets største udgiver af digitale læremidler, holdt til gengæld kadencen sidste år og endte ud med stabil omsætning og et marginalt hop på bundlinjen, som endte på 5,2 mio. kr. i 2019. Det sker på trods af et generelt fald i marked for læremidler sidste år.

For tv- og bredbåndsdistributøren Boxer blev 2019 et år med en knap 20 pct. nedgang i driftsresultatet, som endte på godt 20 mio. kr., og en omsætning på knap 600.000, som har været stabil siden 2015. Ifølge direktøren kom der ekstraordinært mange kunder til i fjerde kvartal, og det koster på kort sigt, lød det.

Vi runder også lige mediemagasinet Q&co, hvor du i denne uge kan høre Helle Thorning-Schmidt tale om sin rolle i det nye Facebook-råd og chef for Radio4, Anne-Marie Dohm, som et halvt år efter lanceringen går kritisk til sin egen sendeflade og svarer på, om lytterudviklingen er, som den skal være.

Nyt på navnefronten

Direktør og medstifter af Zetland, Jakob Moll, fratræder sin stilling. Afløseren bliver Tav Klitgaard, som har været mediets digitale chef siden 2015.

Venstres medieordfører, Britt Bager, venter sit andet barn til oktober og går derfor på barselsorlov senere på året.

Klaus Knakkergaard skal varetage stillingen som kulturredaktør på Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis. Samtidig fortsætter han i stillingen som redaktør for Ugeavisen Odense.

Ole Meisner, der igennem 36 år var ansat hos DR som blandt andet vært på Radioavisen, er gået bort i en alder af 76 år.

Ny forlagsdirektør hos Dafolo Forlag bliver Mette Boye, som kommer fra en stilling som markedschef hos det Egmont-ejede undervisningsforlag Alinea.

Rettighedsorganisationen Gramex får ny direktør i skikkelse af Anne Sophie Gersdorff Schrøder, som tager over efter John Kristensen.

Ugens tal

8,2. Så mange millioner kroner har Sundhedsstyrelsen brugt på at indrykke annoncer under coronakrisen. Heraf er 200.000 kr. gået til annonceplads på sociale medier.

3. Antallet af millioner, som er givet fra Innovationspuljen til etableringen et nyt medieprojekt under vækstselskabet FST Growth, som Den Fynske Bladfond står bag. Projektets titel er "Oxy".

Det læste vi i andre medier

Hvis du har gået og tænkt på, hvordan nogle af verdens mediekæmper styrer igennem de udfordringer, coronapandemien har kastet af sig, så kan vi anbefale at klikke ind på Digidays gode overblik over lige præcis det.

Politiken leverer ugens sidste muntre indslag med en artikel om, hvordan en irsk lokalradiostation fik Hollywood-skuespiller Matt Damon til at give den et kald, mens han var i coronakarantæne i byen.

Med ønsket om en god weekend

MediaWatch

Har du ikke fået lyttet til ugens mediemagasin Q&co, kan du nå det her:

Vil du springe frem til ét bestemt indslag? Spol frem til:
00:11:26: Helle Thorning-Schmidt
00:38:13: Anne Stampe Olesen, Freeway
00:47:00: Anne-Marie Dohm, Radio4

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også