Q&co om Helle Thornings nye Facebook-job, Radio4’s lyttertal og nyt iværksættermedie
I ugens mediemagasin kan du bl.a. møde tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt, der bliver en del af Facebooks nye tilsynsråd, og høre chef for Radio4, Anne-Marie Dohms, svar på, om kanalens lytterudvikling efter et halvt år i luften er, som den skal være.
Det er blevet torsdag og tid til et friskmarineret mediemagasin om ugens aktuelle historier. Vært Henrik Qvortrup er på plads i studiet flankeret af ugens gæstevært Rikke Dal Støttrup, redaktionschef på Alt for damerne, og sætter bl.a. fokus på Helle Thorning-Schmidts nye job for Facebook, lytterudviklingen på Radio4 og Freeways medieplaner.
Det har trukket en del overskrifter, at tidligere statsminister Helle Thoning-Schmidt er blevet hyret af Facebook som en del af det nye såkaldte Oversight Board – et uafhængigt nævn, der bl.a. skal tage stilling til klagesager om indhold på Facebook i ytringsfrihedens grænseland. Men kan et privat og selvfinansieret Facebook-nævn være uafhængigt? Det svarer den tidligere socialdemokratiske statsminister bl.a. på.
Siden Radio4 afløste Radio24syv, er der gået et halvt år. Lyttertallene er dalet støt i perioden, og senest har coronavirus påvirket lytningen. Men hvad siger radiochefen selv om udviklingen? Rammer de målsætningen, og hvad er ambitionerne? Direktør for Radio4, Anne Marie-Dohm, er med og udlægger tallene.
I ugens løb kom det også frem, at koncernen Freeway vil udbygge nyhedsmediet Avisen.dk til et iværksættermedie, der sætter fokus på nye forretningsideer og produkter – i stil med tv-programmet "Løvens Hule". Koncernen har fået 1,2 mio. fra Innovationspuljen til formålet. Driftsdirektør i Freeway, Anne Stampe Olesen, fortæller mere om, hvordan projekt skal foldes ud.
Q&co er tilgængelig på MediaWatchs website og app. For den bedste lytteoplevelse anbefales det at lytte i vores app. Den kan downloades her til IOS og hertil Android. Her kan du også let lytte til tidligere episoder af vores ugentlige mediemagasin - de ligger i menuen til venstre i appen.
Annoncører i Orchestras fællesindkøb får snart et nyt værktøj, der skal give bedre overblik, hvordan værdien af forskellige former for annoncering er fordelt.
Topchef i den norske mediekoncern er ikke glad for bundle-tilgangen. En platformstilgang, der imiterer konkurrenterne i Silicon Valley, er nøglen til mediers overlevelse i en digital æra, mener han.
Hun har varetaget koncernens eksterne pressearbejde og arbejdet med intern kommunikation. Efter sommerferien skifter hun til en stilling hos musical-producent.