Som det er tilfældet for så mange medier, er lokaljournalistikken under pres. Færre journalister skal producere mere på kortere tid. Blandt alle udfordringerne har lokaljournalistikken dog en ven i nøden – den hedder Facebook.
Det skriver redaktionel udviklingschef på Jysk Fynske Medier Gerd Maria May i et indlæg på Medietrends.
Det sociale medie er verdens bedste avisbud, der sørger for, at medierne er tættere på deres læsere end nogensinde tidligere – ikke blot blandt abonnenterne, men også hos alle de lokale læsere, der endnu ikke er blandt kunderne.
"Konkret har vores redaktion i den midtfynske by Ringe oprettet en gruppe på Facebook med titlen; "Hjælp butikslivet i Ringe", hvor redaktionen poster artikler om det lokale handelsliv og opfordrer til at bakke op om de tiltag, der er i byen, eller de annoncerer de arrangementer, redaktionen selv sætter i gang for at skabe meningsfyldte fællesskaber i lokalsamfundet," skriver Gerd Maria May på Medietrends.
Hun peger på, at den tætte kontakt til lokalsamfundet er en indgang til at beskrive de nære problemer og sætte udfordringerne ind i et større perspektiv.
"Så når jeg tror på, at 2017 bliver lokaljournalistikken år, sker det ikke uden Facebooks hjælp. Den store globale mediedistributør i tæt samarbejde med den hårdtarbejdende lokaljournalist ude blandt de mennesker, det hele handler om."
Nordjyske går i luften med chatbot
Snap markedsføres som det nye Facebook før børsnotering
Zuckerberg antyder at Facebook er en medievirksomhed
EU pønser på at stramme grebet om online annoncer