MediaWatch

"Facebook er verdens bedste avisbud"

Det sociale medie kan få lokaljournalistikken i tættere kontakt med borgerne. 2017 bliver lokaljournalistikkens år - med hjælp fra Facebook, mener redaktionel udviklingschef på Jysk Fynske Medier Gerd Maria May.

Jeff Chiu/AP/Polfoto
Foto: Jeff Chiu/AP/Polfoto

Som det er tilfældet for så mange medier, er lokaljournalistikken under pres. Færre journalister skal producere mere på kortere tid. Blandt alle udfordringerne har lokaljournalistikken dog en ven i nøden – den hedder Facebook.

Det skriver redaktionel udviklingschef på Jysk Fynske Medier Gerd Maria May i et indlæg på Medietrends.

Det sociale medie er verdens bedste avisbud, der sørger for, at medierne er tættere på deres læsere end nogensinde tidligere – ikke blot blandt abonnenterne, men også hos alle de lokale læsere, der endnu ikke er blandt kunderne.

"Konkret har vores redaktion i den midtfynske by Ringe oprettet en gruppe på Facebook med titlen; "Hjælp butikslivet i Ringe", hvor redaktionen poster artikler om det lokale handelsliv og opfordrer til at bakke op om de tiltag, der er i byen, eller de annoncerer de arrangementer, redaktionen selv sætter i gang for at skabe meningsfyldte fællesskaber i lokalsamfundet," skriver Gerd Maria May på Medietrends.

Hun peger på, at den tætte kontakt til lokalsamfundet er en indgang til at beskrive de nære problemer og sætte udfordringerne ind i et større perspektiv.

"Så når jeg tror på, at 2017 bliver lokaljournalistikken år, sker det ikke uden Facebooks hjælp. Den store globale mediedistributør i tæt samarbejde med den hårdtarbejdende lokaljournalist ude blandt de mennesker, det hele handler om."

Nordjyske går i luften med chatbot

Snap markedsføres som det nye Facebook før børsnotering

Zuckerberg antyder at Facebook er en medievirksomhed

EU pønser på at stramme grebet om online annoncer

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere