Annoncemarkedet på nettet skal indstille sig på nye tider, skriver Danske Medier.
I begyndelsen af januar præsenterer EU-Kommissionen et forslag, der bl.a. skal afløse det nuværende cookiedirektiv, som sætter rammerne for indsamlingen af brugerdata via cookies, der spiller en central rolle på online annoncemarkedet.
Ifølge et lækket arbejdsudkast vil Kommissionen bl.a. stramme samtykkereglerne, så dataindsamling via cookies til markedsføringsformål kun kan ske, hvis brugere aktivt siger god for det.
Samtykkeregler er også en del af lovgivningen i dag, men håndhæves ikke hårdt. En stramning vil sænke bommen mere, så der skal gives samtykke for at komme videre på et site, der anvender cookies.
Ifølge Danske Medier vil kravet om samtykke omfatte al markedsføring, der involverer dataudveksling mellem annonceplatform, brugere og annoncører. Beskedtjenester som Facebook Messenger og Snapchat vil også være omfattet.
Meningen er, at reglerne skal træde i kraft samtidig med databeskyttelsesforordningen fra maj 2018.