
Nulmoms for digitale medier er ikke i sig selv et gangbart alternativ til den nuværende mediestøtte. Det slår direktør for Netværket Dagbladene, der er en del af Danske Medier, fast i et debatindlæg på Altinget.
Mediestøtten har den senere tid været til debat på Altinget, og her har Venstres medieordfører, Britt Bager, og chefredaktør for bl.a. Fyens Stiftstidende, Troels Mylenberg, slået til lyd for, at den momsfritagelse de trykte dagblade i dag nyder godt af også kommer til at gælde de digitale medier. Ifølge Venstres medieordfører vil en momsfritagelse kunne bane vej for, at mediestøtten samtidig nedtrappes over otte-ti år.
Men det er en vanskelig vej at træde ud på, skriver Thomas Rønnow.
"Flere andre skribenter har foreslået, at Folketinget indfører nulmoms på digitale udgivelser. Det er en interessant tanke. Det forudsætter imidlertid, dels at EU systemet kan blive enige om at gennemføre de nødvendige ændringer, dels at Folketinget efterfølgende vil udbrede nulmomsen til de digitale udgivelser. Specielt det sidstnævnte forekommer at være vanskeligt i den nuværende økonomiske situation," skriver Thomas Rønnow.
"Samtidig er der grund til at være opmærksom på, at nulmomsen ikke beløbsmæssigt kan afløse mediestøtten i de næste mange år," siger han.
Han advarer i indlægget generelt mod en større omlægning af mediestøtten, der i sin nuværende model blev indført i 2014.
Regeringen varslede sidste år et servicetjek af mediestøtten som en del af regeringsgrundlaget.