MediaWatch

Mylenberg: Digitale medier bør fritages for moms

En digital momsfritagelse vil være et stærkt skub for private medier til at flytte sig mod det digitale endnu hurtigere end i dag, skriver Troels Mylenberg i debatindlæg.

Hvis de private mediers digitale aktiviteter fritages for moms, vil det give større mod til udvikling hos medierne og skubbe deres forretninger i en mere digital retning. Det skriver Troels Mylenberg, chefredaktøren for bl.a. Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis, i en paneldebat på Altinget, som sætter fokus på mediestøtten. 

Ifølge Troels Mylenberg er et af de store paradokser i mediebranchen, at private mediers digitale aktiviteter ikke er fritaget for moms, sådan som virksomhedernes aktiviteter på papir er. Han mener derfor, at politikerne har en mulighed for at give "en mere moderne støtte" til de private medier, som er pressede på annonceomsætningen.

"Det ville ikke være en stor udskrivning, måske endda ligefrem en udgiftsneutral løsning, for i takt med oplagsfald på papir, falder værdien af den nuværende momsfritagelse selvfølgelig. Samtidig er omsætningen på digitale abonnementer i sagens natur meget lille, da der endnu ikke omsættes for støre beløb på denne forretning. En digital momsfritagelse vil således ene og alene være et stærkt skub for private medier til at flytte sig mod det digitale endnu hurtigere end i dag," skriver Troels Mylenberg.

Mere fra MediaWatch

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Stort boligmagasin skifter fra Bladkompagniet

Realdania-ejet magasin med sekscifret oplag har skrevet kontrakt med en ny distributør. Prisen er lavere, og kvaliteten højere, lyder forklaringen. Realdania har ingen planer om at stoppe den trykte udgave af magasinet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs