Huffington bliver overhalet af konkurrenterne

Amerikanske Huffington Post bliver overhalet indenom på en række områder af konkurrenterne. Det tidligere så revolutionerende netmedie har for længst peaket, lyder analysen.

Det amerikanske internetmedie Huffington Post er ikke længere bannerfører for den digitale revolution, som det ellers tidligere har været kendt for. Ifølge Digiday.com er det efterhånden lang tid siden, at Huffington peakede og beskriver det med, at mediet ”er begyndt at vise sin alder i den ubarmhjertige verden af digitale medier.”

I juni viser tal for eksempel, at Buzzfeed havde næsten lige så mange interaktioner på Facebook som Huffington med kun en tredjedel antal historier.

Ifølge NewsWhip er sidstnævnte dog stadig størst på Facebook, når det gælder likes, kommentarer og delinger.

Digiday kan også fortælle, at Huffington Post det sidste halvandet år har mistet 36 pct. af trafikken i USA, mens Buzzfeed har overhalet mediet, og The New York Times og The Washington Post næsten har indhentet det.

Ikke længere trendsætter

Det er ikke fordi, Huffington Post ikke med tiden har prøvet at forny sig, men både lanceringerne Huffington Magazine og HuffPostLive, som er selskabets livestreaming-tjeneste, har aldrig rigtig taget fart.

Ifølge Tubular Labs kunne Huffington Post ikke engang kravle ind i top 10 over medier med de fleste videovisninger i juni måned. AOL var på en 12. plads, mens Buzzfeed, Time Warner og Walt Disney udgjorde top-tre.

Heller ikke på annoncesiden lader det til, at Huffington Post længere er nogen trendsætter, og en kilde peger på, at praksis for "native advertising" ikke har ændret sig i tre år, mens en anden peger på, at man hellere går andetsteds.

 Ekstra Bladet på vej med afdeling for native advertising 

“Det er ikke fordi, at vi ikke anbefale dem. Men når man tænker på den kreative indsats, er de ikke nødvendigvis dem, der der står stærkest,” siger Ian Schafer, adm. direktør hos Deep Focus til Digiday.

Repræsentanter fra Huffington Post har ikke nået at kommentere artiklen inden deadline.

 Mediedronning skifter til det sunde liv

 Huffington Post på vej til Danmark - i dialog med partnere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også