MediaWatch

Japansk Facebook-rival har bragende succes

App-koncernen Line blev introduceret med bragende succes på børsen på Wall Street torsdag. Nu er turen kommet til Tokyo.

Foto: Jens Dresling/Ritzau/Arkiv

Også i Tokyo er investorernes jubel til at få øje på i forbindelse med fredagens børsnotering af app'en Line, den japanske pendant til Facebook.

Introduktionsprisen blev fastsat til 32,84 dollar på Wall Street, hvor investorerne tog mod den ny aktie med så stor begejstring, at prisen ramte knap 45 dollar, inden noget gevinsthjemtagning satte ind og sendte Line til en slutnotering på 41,58 dollar, svarende til 27 pct. over introduktionsprisen.

I Tokyo har investorerne taget tilsvarende godt imod den i Asien så populære besked-app, idet prisen ved åbningen i Tokyo blev sendt helt op til 4900 yen, hvor Wall Streets slutnotering ellers med den nuværende dollar/yen-kurs svarer til ca. 4415 yen.

Introduktionen af Line i USA er med et provenu på 1,3 mia. dollar den største i it-sektoren i år. Der blev solgt lidt over 40 mio. aktier.

På Wall Street blev der omsat ca. 29 mio. aktier i løbet af dagen.

Line har mere end 200 millioner aktive brugere i særligt Japan og andre asiatiske lande. Den japanske app er stort set ukendt i den vestlige verden, men er nummer ét for app-kommunikation i Fjernøsten med en blanding af SMS, Skype og humørikoner.

App'en blev opfundet som alternativ til gængs telekommunikation efter det japanske jordskælv i 2011, hvor mange mobiltelefonlinjer kollapsede.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs