Facebook lurer på at agere billetluge for millioner

Facebook tester i disse dage funktionen og sælger billetter direkte til sine brugere i USA. Det kan give værdifuld brugerdata til mediekæmpen.

I dag leder Facebook sine danske brugere videre til en tredjepartstjeneste såsom Billetlugen, hvis de ønsker at købe billetter til en begivenhed, som er annonceret på det sociale medie. Men sådan vil det ikke nødvendigvis fortsætte med at være. Det skriver Berlingske Business.

For netop nu afprøver Facebook funktionen på sit amerikanske hjemmemarked, hvor millioner af brugere får muligheden for at købe billetter til lokale arrangementer direkte i mediets eget univers ifølge Berlingske, der citerer det amerikanske medie Venturebeat.

"I tillæg til at give folk en meningsfuld social kontekst omkring begivenheder, som de overvejer at deltage i, vil det her pilotprojekt tillade folk at købe billetter på Facebook hurtigere og lettere, især på mobile enheder," siger Facebook talsperson ifølge Venturebeat.

På nuværende tidspunkt er det de to amerikanske billetluger Eventbrite og Ticketmaster, der er en del af pilotprojektet. Det nye forsøg giver brugerne mulighed for at anskaffe sig sine billetter med få klik under den enkelte Facebok-begivenhed. Betalingsoplysningerne vil fortsat blive givet til billetudbyderne, så købs-processen på det sociale medie går hurtigere.

Samtidig skaffer Facebook sig værdifuld data om, hvilke begivenheder brugerne køber billetter til og beholder datatrafikken for sig selv i stil med det nyligt lancerede publiceringsværktøj Instant Articles, hvor brugerne også bliver inde i Facebook-universet frem for at blive transporteret videre til det enkelte medie, der har skrevet artiklen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også