MediaWatch

Facebook-rival overhaler børsintroduktion indenom

Den kommende børsnotering af den asiatiske besked-app Line er allerede overhalet indenom inden børsdebuten.

Foto: Jens Dresling/Ritzau/Arkiv

Den japanske chat-app Line har mere end 200 millioner aktive brugere i særligt Japan og andre asiatiske lande. Selskabet skal nu børsnoteres.

Oprindeligt var app'en en hurtig måde at kommunikere på under en naturkatastrofe. Den blev opfundet efter det japanske jordskælv i 2011, hvor mange mobiltelefonlinjer kollapsede, da millioner af japanere forsøgte at ringe til hinanden i kølvandet på katastofen. Line blev derfor opfundet til at kunne omgå det normale mobilnet.

Siden er den japanske app blevet voldsomt udbredt og nummer nummer et for app-kommunikation i Fjernøsten med en blanding af sms og Skype. Den er blevet et socialt medie i sig selv og bliver brugt i højere grad end Facebook i Japan ifølge virksomhedens egne tal, har Finans tidligere skrevet.

App'en er til gengæld stort set ukendt i den vestlige verden.

Børsnotering

I formarkedet i Tokyo er investorerne villige til at købe Line-aktier for helt op til 3800 yen (245,15 kr.) onsdag morgen. Det er 15 pct. over introduktionsprisen ifølge finanshuset Cantor Fitzgerald & Co., der tilbyder at sælge aktier til over 4000 yen (258 kr.).

"Vi har set adskillige købere umiddelbart over introduktionsprisen. Investorerne har ventet på denne introduktion og har lagt bud ind for at forsøge at få aktier. Vi har hørt, at de fleste kun fik ringe eller ingen tildeling," siger aktiechef Howard Keum fra Cantor Fitzgerald i Hongkong.

Hos finanshuset Churchill Capital i Singapore har der været bud på 3900 yen (251,6 kr.) mod udbud på 4200 yen (271 kr.).

Line aktier bliver introduceret på Wall Street børsen i dag og noteres sideløbende i tokyo fra i morgen.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs