En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
12.07.2016kl. 10.37

"Snapchat er en platform, vi ikke kan komme udenom"

Sommer 7'eren. Inga Vind, adm. direktør for TV 2 Østjylland, ser Snapchat som uomgængelig for medier. Og så mener hun, der bliver talt og skrevet for lidt om den faldende tv-sening.
Inga Vind, adm. direktør, TV 2 Østjylland. | Foto: PR/TV 2 Østjylland
af THOMAS NYGAARD MADSEN

Feriefakta

Hvorhen: Jeg har lige været en uge på Mallorca med mine børn. Senere kalder et sommerhus ved Vesterhavet.

Hvor længe: Tre uger i alt bliver det til.

Hvilke medier: Netflix og podcast. Og så alle de artikler, jeg har gemt i mit Facebook-feed, men ikke har fået læst i det daglige.

Q&A

Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"Snapchat! Det er mere en udvikling end en begivenhed, men den hast, som Snapchat udvikler sig med, er værd at holde øje med. Det er som om, det lige for tiden er Snapchat, der udvikler måden, sociale netværk virker og opleves på frem for eksempelvis Facebook, der mere bare fintuner end udvikler. Dette forår er det blevet tydeligt, mener jeg, at Snapchat er en platform, vi ikke kan komme uden om at distribuere på og producere indhold til. Særligt efter den seneste opdatering af deres brugerflade, hvor discover-sektionen opleves endnu mere prominent og intuitiv end tidligere. En undersøgelse fra USA viser, at snapchattere bruger 6-7 minutter om dagen på de store mediebrands i discover-sektionen. Det forbrug bør mediehuse da forholde sig til."

Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Generelt har det undret mig, at der ikke bliver skrevet og talt mere om den dramatiske udvikling i tv-forbruget. 2016 ligner et skæbneår, hvor antallet af traditionelle tv-brugere falder radikalt – ikke kun i de yngre målgrupper, men også blandt voksne danskere. Det taler vi naturligt meget om her på TV 2 Østjylland, hvor vi har gang i strategiarbejder. Men jeg synes, det er ganske overfladisk og ganske lidt, den udvikling fylder andre steder f.eks. i MediaWatch eller andre medie-medier."

Hvilke mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"Hver gang en journalist skræller de sociale medier og gør det til en artikel med overskriften "De sociale medier koger", er det en ikke-historie. Det er en bastard af en genre for dovne journalister, og det giver ganske enkelt ikke mening at plukke 6-7 tilfældige kommentarer ud fra et Facebook-feed og ophøje det til journalistik."

Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"Foråret har været præget af flere vigtige beslutninger. Men de har ikke været svære på en ubehagelig måde. Jeg har været igennem seks spændende måneder, hvor jeg har haft det privilegium at bygge op og tænke stort sammen med min ledelse og medarbejdere. Det har været et forrygende forår, hvor vi har suget inspiration fra ind- og udland, holdt workshops og arbejdet målrettet på en fremtidssikret strategi for TV 2 Østjylland. Vi kan se meget klart, hvad vi skal udvikle på for at være interessante for regionens medieforbrugere. Det er fantastisk at opleve, hvordan hele organisationen anstrenger sig for at udvikle den strategi, der skal gøre TV 2 Østjylland til østjydernes foretrukne historiefortæller"

Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"Vi skal i gang med at implementere de relativt store forandringer, som vi har brugt foråret på at designe. Vi ændrer i stort set alt, fra koncept for nyheder til studie, til koncept for sociale medier, digital og kanal. Vi bliver ikke færdige med det hele med det samme – men vi får taget nogle vigtige og afgørende skridt i arbejdet med at fremtidssikre TV 2 Østjylland."

Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"Ansættelsen af en dygtig, klassisk håndværker i spidsen for en avis som Politiken. Nu mangler de bare at opdage, at der er en hel verden uden for Valby Bakke, og det er der vel gode chancer for med Christian Jensen i hjørnekontoret."

Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"Er kvaliteten af de nyheder, vi tilbyder brugerne, reelt gode nok? Da Telmore Play udelukkede Ekstra Bladet og Politiken fra deres mediebuket hæftede jeg mig ved, at mange af mine kollegaer begræd det og kaldte det "leflen for laveste fællesnævner". Det er muligvis rigtigt – men jeg synes også, at vi som nyhedsjournalister i højere grad skal blive bedre til at stille os selv spørgsmålet, om kvaliteten af det indhold, vi tilbyder, i virkeligheden er god nok."

"Det er svært for mange journalister at tænke innovativt – det ligger ikke naturligt for de fleste. Vi er jo uddannet til noget andet i virkeligheden: At videreformidle og vinkle andres visioner og tanker og holdninger. Når vi selv skal innovere, så kommer vi ofte til at kopiere os selv og fortidens synder og vores "nyskabelser" ligner blot justeringer af det eksisterende. Generelt er de fleste af os for fastlåste i vores opfattelse af, hvad en nyhed er, hvordan den ser ud, og hvordan den kan distribueres. Det gør, at vi har det svært i konkurrencen med andre (globale) indholdsproducenter. Jeg tror, vi tager fejl, hvis vi tror, det kun handler om platforme. Det handler lige så meget om at genopfinde indholdet – i dette tilfælde nyhedsjournalistikken. Det er vores hovedopgave i de kommende år, hvis vi vil sikre os at få en berettigelse hos brugerne: Hvad er deres behov, og hvordan imødekommer vi det på bedst mulig vis der, hvor de er. "

Relaterede artikler:

  • Foto: Per Folkver/Polfoto

    "Hvorfor hylder så mange journalister, at staten kontrollerer markedet?"

    For abonnenter

  • Peter Orry, Administrerende chefredaktør i Jysk Fynske Medier og ansvarhavende chefredaktør for JydskeVestkysten, Ringkøbing-Skjern Dagblad, Holstebro Dagblad og Viborg Stifts Folkeblad. | Foto: PR/Jysk Fynske Medier

    Orry: Det går den forkerte vej med åbenheden

    For abonnenter

  • Foto: Flemming Leitorp

    "Der er en tendens til at nyhedsjournalistikken lider"

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Watch Job

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Regnskabs-/økonomichef

  • People and Operations Partner

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge