MediaWatch

"Snapchat er en platform, vi ikke kan komme udenom"

Sommer 7'eren. Inga Vind, adm. direktør for TV 2 Østjylland, ser Snapchat som uomgængelig for medier. Og så mener hun, der bliver talt og skrevet for lidt om den faldende tv-sening.

PR/TV 2 Østjylland
Inga Vind, adm. direktør, TV 2 Østjylland. Foto: PR/TV 2 Østjylland

Feriefakta

Hvorhen: Jeg har lige været en uge på Mallorca med mine børn. Senere kalder et sommerhus ved Vesterhavet.

Hvor længe: Tre uger i alt bliver det til.

Hvilke medier: Netflix og podcast. Og så alle de artikler, jeg har gemt i mit Facebook-feed, men ikke har fået læst i det daglige.

Q&A

Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"Snapchat! Det er mere en udvikling end en begivenhed, men den hast, som Snapchat udvikler sig med, er værd at holde øje med. Det er som om, det lige for tiden er Snapchat, der udvikler måden, sociale netværk virker og opleves på frem for eksempelvis Facebook, der mere bare fintuner end udvikler. Dette forår er det blevet tydeligt, mener jeg, at Snapchat er en platform, vi ikke kan komme uden om at distribuere på og producere indhold til. Særligt efter den seneste opdatering af deres brugerflade, hvor discover-sektionen opleves endnu mere prominent og intuitiv end tidligere. En undersøgelse fra USA viser, at snapchattere bruger 6-7 minutter om dagen på de store mediebrands i discover-sektionen. Det forbrug bør mediehuse da forholde sig til."

Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Generelt har det undret mig, at der ikke bliver skrevet og talt mere om den dramatiske udvikling i tv-forbruget. 2016 ligner et skæbneår, hvor antallet af traditionelle tv-brugere falder radikalt – ikke kun i de yngre målgrupper, men også blandt voksne danskere. Det taler vi naturligt meget om her på TV 2 Østjylland, hvor vi har gang i strategiarbejder. Men jeg synes, det er ganske overfladisk og ganske lidt, den udvikling fylder andre steder f.eks. i MediaWatch eller andre medie-medier."

Hvilke mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"Hver gang en journalist skræller de sociale medier og gør det til en artikel med overskriften "De sociale medier koger", er det en ikke-historie. Det er en bastard af en genre for dovne journalister, og det giver ganske enkelt ikke mening at plukke 6-7 tilfældige kommentarer ud fra et Facebook-feed og ophøje det til journalistik."

Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"Foråret har været præget af flere vigtige beslutninger. Men de har ikke været svære på en ubehagelig måde. Jeg har været igennem seks spændende måneder, hvor jeg har haft det privilegium at bygge op og tænke stort sammen med min ledelse og medarbejdere. Det har været et forrygende forår, hvor vi har suget inspiration fra ind- og udland, holdt workshops og arbejdet målrettet på en fremtidssikret strategi for TV 2 Østjylland. Vi kan se meget klart, hvad vi skal udvikle på for at være interessante for regionens medieforbrugere. Det er fantastisk at opleve, hvordan hele organisationen anstrenger sig for at udvikle den strategi, der skal gøre TV 2 Østjylland til østjydernes foretrukne historiefortæller"

Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"Vi skal i gang med at implementere de relativt store forandringer, som vi har brugt foråret på at designe. Vi ændrer i stort set alt, fra koncept for nyheder til studie, til koncept for sociale medier, digital og kanal. Vi bliver ikke færdige med det hele med det samme – men vi får taget nogle vigtige og afgørende skridt i arbejdet med at fremtidssikre TV 2 Østjylland."

Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"Ansættelsen af en dygtig, klassisk håndværker i spidsen for en avis som Politiken. Nu mangler de bare at opdage, at der er en hel verden uden for Valby Bakke, og det er der vel gode chancer for med Christian Jensen i hjørnekontoret."

Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"Er kvaliteten af de nyheder, vi tilbyder brugerne, reelt gode nok? Da Telmore Play udelukkede Ekstra Bladet og Politiken fra deres mediebuket hæftede jeg mig ved, at mange af mine kollegaer begræd det og kaldte det "leflen for laveste fællesnævner". Det er muligvis rigtigt – men jeg synes også, at vi som nyhedsjournalister i højere grad skal blive bedre til at stille os selv spørgsmålet, om kvaliteten af det indhold, vi tilbyder, i virkeligheden er god nok."

"Det er svært for mange journalister at tænke innovativt – det ligger ikke naturligt for de fleste. Vi er jo uddannet til noget andet i virkeligheden: At videreformidle og vinkle andres visioner og tanker og holdninger. Når vi selv skal innovere, så kommer vi ofte til at kopiere os selv og fortidens synder og vores "nyskabelser" ligner blot justeringer af det eksisterende. Generelt er de fleste af os for fastlåste i vores opfattelse af, hvad en nyhed er, hvordan den ser ud, og hvordan den kan distribueres. Det gør, at vi har det svært i konkurrencen med andre (globale) indholdsproducenter. Jeg tror, vi tager fejl, hvis vi tror, det kun handler om platforme. Det handler lige så meget om at genopfinde indholdet – i dette tilfælde nyhedsjournalistikken. Det er vores hovedopgave i de kommende år, hvis vi vil sikre os at få en berettigelse hos brugerne: Hvad er deres behov, og hvordan imødekommer vi det på bedst mulig vis der, hvor de er. "

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere