Storytel kan sætte bogpriserne under pres

Siden Mofibo blev opkøbt af sin svenske konkurrent, har forlagene nu kun én dominerende aktør at forhandle med på streamingmarkedet. Flere forventer, det vil presse priserne.

Konkurrencen er mindsket stærkt, siden den danske digitale streamingtjeneste for bøger Mofibo blev opkøbt af Storytel. Det vurderer flere forlagsfolk ifølge en artikel i Politiken.

Nu er der kun én stor udbyder af digitale abonnementstjenester for bøger, hvilket gør det sværere at sætte sig stærkt i en forhandlingssituation.

"På den ene side glæder vi os over, at der er kommet en meget professionel aktør på streamingområdet. På den anden side vil vi jo helst have, at der er så mange aktører som muligt. Når der bliver færre spillere på et marked risikerer vi, at vi ikke kan holde priserne på det niveau, vi ønsker," siger adm. direktør Lars Boesgaard fra Lindhardt og Ringhof til Politiken.

Har øget salget

Der er stadig flere andre udbydere af abonnementstjenester på bøger på det danske marked. Heriblandt Saxo.com, Plusbog, Riidr, russiske Bookmate og eReolen, der er bibliotekernes gratis udlånstjeneste. Men Mofibo - og nu Storytel - sidder dominerende på det kommercielle marked.

Også Jakob Harden, digital- og udviklingschef på Politikens Forlag anerkender, at siden råderummet i forhandlingerne er forsvundet, så kan det presse forlaget. Han påpeger dog også, at Storytel har været med til at skabe øget salg på det digitale område, så der er ikke kun ulemper ved den dominerende spiller.

Den svenske bogtjeneste rundede for nylig 300.000 abonnenter. Blandt de nye abonnenter i Storytels fold er de over 40.000 kunder, der fulgte med, da selskabet købte Mofibo. Storytel opererer i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen samt Holland og planlægger at udvide yderligere i 2017.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også