Annoncører har fået øjnene op for esport
![Foto: Matthias Rietschel/Polfoto/AP/Arkiv](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7841205.ece/ALTERNATES/schema-16_9/POLFOTO_46778997.jpg)
Sport er ikke længere noget, der kun lever sit liv på grønsværen eller blandt dem, der følger med spillerne gennem tv'et. Den virtuelle esport, der foregår i den digitale sfære via bl.a. computeren, vokser 30 pct. årligt og oplever stigende popularitet. Det skriver Berlingske Business.
På dansk grund har det fået bl.a. TV 2 og Microsoft til at sponsorere turneringer som det netop afholdte Sommerbold eSport - en turneringsrække i FIFA 16, hvor finalen blev spillet i torsdags som en optakt til EM i fodbold. Turneringen blev transmitteret live på TV 2 Sport med Flemming Toft som kommentator.
En del af forklaringen på den stigende popularitet er, at Danmark de seneste tre år har afholdt verdensmesterskabet i FIFA. Det har medvirket til, at tilskuerne til turneringerne heller ikke længere kun tæller 18-25-årige mænd, men i dag spænder fra seks-årige børn til mænd og kvinder over 35 år ifølge Berlingske Business.
En anden annoncør, der er hoppet på vognen, er take-away portalen Hungry.dk, som er blevet hovedsponsor for det danske hold Wicked Gaming, der var deltager ved FIFA 16-turneringen.
Ifølge Rune Risom, direktør i Hungry.dk, giver sponsoratet en direkte kanal til en svær målgruppe:
"Ud over at sponsoratet selvfølgelig handler om at give os synlighed, så vil vi også gerne støtte esporten og gaming, så den kan vokse sig endnu større i Danmark. Dels fordi mange af vores kunder er gamere, men også fordi vi selv er gamere," udtaler han til Berlingske Business.