Annoncører har fået øjnene op for esport

De virtuelle sportsgrene på nettet er i hastig vækst. Det har fået bl.a. Microsoft og TV 2 om bord som sponsorere.
Foto: Matthias Rietschel/Polfoto/AP/Arkiv
Foto: Matthias Rietschel/Polfoto/AP/Arkiv

Sport er ikke længere noget, der kun lever sit liv på grønsværen eller blandt dem, der følger med spillerne gennem tv'et. Den virtuelle esport, der foregår i den digitale sfære via bl.a. computeren, vokser 30 pct. årligt og oplever stigende popularitet. Det skriver Berlingske Business.

På dansk grund har det fået bl.a. TV 2 og Microsoft til at sponsorere turneringer som det netop afholdte Sommerbold eSport - en turneringsrække i FIFA 16, hvor finalen blev spillet i torsdags som en optakt til EM i fodbold. Turneringen blev transmitteret live på TV 2 Sport med Flemming Toft som kommentator.

En del af forklaringen på den stigende popularitet er, at Danmark de seneste tre år har afholdt verdensmesterskabet i FIFA. Det har medvirket til, at tilskuerne til turneringerne heller ikke længere kun tæller 18-25-årige mænd, men i dag spænder fra seks-årige børn til mænd og kvinder over 35 år ifølge Berlingske Business.

En anden annoncør, der er hoppet på vognen, er take-away portalen Hungry.dk, som er blevet hovedsponsor for det danske hold Wicked Gaming, der var deltager ved FIFA 16-turneringen.

Ifølge Rune Risom, direktør i Hungry.dk, giver sponsoratet en direkte kanal til en svær målgruppe:

"Ud over at sponsoratet selvfølgelig handler om at give os synlighed, så vil vi også gerne støtte esporten og gaming, så den kan vokse sig endnu større i Danmark. Dels fordi mange af vores kunder er gamere, men også fordi vi selv er gamere," udtaler han til Berlingske Business.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også