MediaWatch

Annoncører har fået øjnene op for esport

De virtuelle sportsgrene på nettet er i hastig vækst. Det har fået bl.a. Microsoft og TV 2 om bord som sponsorere.

Foto: Matthias Rietschel/Polfoto/AP/Arkiv

Sport er ikke længere noget, der kun lever sit liv på grønsværen eller blandt dem, der følger med spillerne gennem tv'et. Den virtuelle esport, der foregår i den digitale sfære via bl.a. computeren, vokser 30 pct. årligt og oplever stigende popularitet. Det skriver Berlingske Business.

På dansk grund har det fået bl.a. TV 2 og Microsoft til at sponsorere turneringer som det netop afholdte Sommerbold eSport - en turneringsrække i FIFA 16, hvor finalen blev spillet i torsdags som en optakt til EM i fodbold. Turneringen blev transmitteret live på TV 2 Sport med Flemming Toft som kommentator.

En del af forklaringen på den stigende popularitet er, at Danmark de seneste tre år har afholdt verdensmesterskabet i FIFA. Det har medvirket til, at tilskuerne til turneringerne heller ikke længere kun tæller 18-25-årige mænd, men i dag spænder fra seks-årige børn til mænd og kvinder over 35 år ifølge Berlingske Business.

En anden annoncør, der er hoppet på vognen, er take-away portalen Hungry.dk, som er blevet hovedsponsor for det danske hold Wicked Gaming, der var deltager ved FIFA 16-turneringen.

Ifølge Rune Risom, direktør i Hungry.dk, giver sponsoratet en direkte kanal til en svær målgruppe:

"Ud over at sponsoratet selvfølgelig handler om at give os synlighed, så vil vi også gerne støtte esporten og gaming, så den kan vokse sig endnu større i Danmark. Dels fordi mange af vores kunder er gamere, men også fordi vi selv er gamere," udtaler han til Berlingske Business.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs