En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
14.06.2016kl. 08.10

Annoncører har fået øjnene op for esport

De virtuelle sportsgrene på nettet er i hastig vækst. Det har fået bl.a. Microsoft og TV 2 om bord som sponsorere.
Foto: Matthias Rietschel/Polfoto/AP/Arkiv
af JULIE FOGDE

Sport er ikke længere noget, der kun lever sit liv på grønsværen eller blandt dem, der følger med spillerne gennem tv'et. Den virtuelle esport, der foregår i den digitale sfære via bl.a. computeren, vokser 30 pct. årligt og oplever stigende popularitet. Det skriver Berlingske Business.

På dansk grund har det fået bl.a. TV 2 og Microsoft til at sponsorere turneringer som det netop afholdte Sommerbold eSport - en turneringsrække i FIFA 16, hvor finalen blev spillet i torsdags som en optakt til EM i fodbold. Turneringen blev transmitteret live på TV 2 Sport med Flemming Toft som kommentator.

En del af forklaringen på den stigende popularitet er, at Danmark de seneste tre år har afholdt verdensmesterskabet i FIFA. Det har medvirket til, at tilskuerne til turneringerne heller ikke længere kun tæller 18-25-årige mænd, men i dag spænder fra seks-årige børn til mænd og kvinder over 35 år ifølge Berlingske Business.

En anden annoncør, der er hoppet på vognen, er take-away portalen Hungry.dk, som er blevet hovedsponsor for det danske hold Wicked Gaming, der var deltager ved FIFA 16-turneringen.

Ifølge Rune Risom, direktør i Hungry.dk, giver sponsoratet en direkte kanal til en svær målgruppe:

"Ud over at sponsoratet selvfølgelig handler om at give os synlighed, så vil vi også gerne støtte esporten og gaming, så den kan vokse sig endnu større i Danmark. Dels fordi mange af vores kunder er gamere, men også fordi vi selv er gamere," udtaler han til Berlingske Business.

Relaterede artikler:

  • Foto: Matthias Rietschel/Polfoto/AP/Arkiv

    Medie: MTG forhandler om køb af esport-agentur

  • Yahoos topchef Marissa Mayer. | Foto: Julie Jacobson/Polfoto/AP/Arkiv

    Yahoo lancerer nyhedsside om esport

  • Foto: PR-foto

    MTG-selskab lancerer 24-timers esports-kanal

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Photo: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 17.45
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 16.32
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 16.19
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge