MediaWatch

Apple åbner for annoncer i App Store

Overfloden af apps får Apple til at åbne for, at udviklere kan reklamere for deres apps i App Store.

Foto: Marcio Jose Sanchez/Polfoto/AP/Arkiv

Apple ændrer på markedspladsen App Store og indfører bl.a. reklamepladser, skriver Business.dk via Reuters.

De betalte annoncer får grønt lys af to grunde. Dels er udbuddet på hylderne vokset voldsomt, og det afføder efterspørgsel på at kunne sætte reklameskilte op for sin app i butikken, dels er Iphone-salget, der er er Apples hoved indtægtsåre, stilnet af og gik for første gang tilbage i første kvartal i år.

Samtidig sættes der spørgsmålstegn ved, om den eksisterende model med applikationer med særskilte funktionaliteter, er bæredygtig på sigt. Analysefirmaet App Annie anslår, der findes 1,9 mio. apps i Apples butik, og at der kommer 14.000 nye til hver uge.

Udviklingen peger i stedet i retning af, at mobilen får en indgang til mange funktionaliteter på én gang bl.a. i kraft af chatservices og stemmestyret teknologi. Et eksempel på det er Apples Siri, hvor man kan efterlyse dagens vejrmelding frem for at åbne vejr-app'en på telefonen. Chatprogrammer som Slack og Facebooks Messenger er også på vej i samme retning, mens Google menes at være langt fremme inden for stemmestyring.

"Den nuværende dynamik er til fordel for Apple, og dette er et tegn på, at vi kan være ved at skifte til en anden dynamik, hvor Google kan få en meget stærk fordel," siger Benedict Evans, der er partner hos investeringsselskabet Andreessen Horowitz, til Reuters.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs