En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
27.05.2016kl. 08.53

Norsk medie lader robotter bestemme forsiden

Fremover skal en avanceret algoritme bestemme, hvad den enkelte bruger får vist på Aftenpostens digitale forside.
af JULIE FOGDE

Et af Norges største onlinemedier, Aftenposten.no, tager robotter i brug for at få en digital fordel mod sine konkurrenter, skriver Information.

Det skal ske ved brug af en algoritme, der suverænt afgør, hvad den enkelte bruger får vist på sin digitale forside, når vedkommende logger ind på Aftenpostens hjemmeside.

Udregningen vil bl.a. ske på baggrund af, hvad brugerne tidligere har udvist interesse for og læst på mediet.

"En stor svaghed med måden, vi redigerer aviser på i dag, er, at en læser, som er inde på en netside 20 gange hver dag, får serveret de samme nyhedshistorier som en, der er inde én gang om ugen," siger Aftenpostens chefredaktør Espen Egil Hansen til klassekampen.no, skriver Information.

Tager højde for forbrugsvaner

Algoritmen fungerer således, at den indsamler data om den enkelte læser og vedkommendes forbrugsvaner. Det betyder, at kulturinteresserede får vist mere kulturindhold, politisk interesserede får mere politik osv.

Samtidig bliver der taget højde for, om brugeren besøger siden dagligt eller mere sjældent. Det vil sige, at hvis en person kun besøger Aftenposten.no en gang om ugen, så bliver forsiden sammensat af de mest relevante nyheder for de seneste dage, mens en dagligt besøgende får friske nyheder.

Algoritmen er en del af Schibsted Media Groups digitale strategi for sine udgivelser - heriblandt VG og Aftenposten. Den svensk-norske gigant har udviklet 'Schibsted Medierne Platform' til medierne i de lande, som koncernen opererer i.

Ideen om at lade en algoritme prioritere brugernes tilførelse af nyheder er en debat, der deler vandene. I den ene ende af debatten er holdningen, at man risikerer en 'facebookificering' af nyheder, så brugerne bliver fanget i en filterboble og kun får serveret et hjørne af nyhederne og dermed får en falsk opfattelse af virkeligheden. Andre mener, at vejen frem til at finde en holdbar forretningsmodel er ved at give brugerne præcis det, de rent faktisk har lyst til at læse. 

Relaterede artikler:

  • Norske medier i dialog med Snapchat

  • Schibsted-aktie stryger frem efter kvartalsregnskab

  • Schibsted-aviser satser stort på nethandel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Læs også

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Watch Job

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge