MediaWatch

Norsk medie lader robotter bestemme forsiden

Fremover skal en avanceret algoritme bestemme, hvad den enkelte bruger får vist på Aftenpostens digitale forside.

Et af Norges største onlinemedier, Aftenposten.no, tager robotter i brug for at få en digital fordel mod sine konkurrenter, skriver Information.

Det skal ske ved brug af en algoritme, der suverænt afgør, hvad den enkelte bruger får vist på sin digitale forside, når vedkommende logger ind på Aftenpostens hjemmeside.

Udregningen vil bl.a. ske på baggrund af, hvad brugerne tidligere har udvist interesse for og læst på mediet.

"En stor svaghed med måden, vi redigerer aviser på i dag, er, at en læser, som er inde på en netside 20 gange hver dag, får serveret de samme nyhedshistorier som en, der er inde én gang om ugen," siger Aftenpostens chefredaktør Espen Egil Hansen til klassekampen.no, skriver Information.

Tager højde for forbrugsvaner

Algoritmen fungerer således, at den indsamler data om den enkelte læser og vedkommendes forbrugsvaner. Det betyder, at kulturinteresserede får vist mere kulturindhold, politisk interesserede får mere politik osv.

Samtidig bliver der taget højde for, om brugeren besøger siden dagligt eller mere sjældent. Det vil sige, at hvis en person kun besøger Aftenposten.no en gang om ugen, så bliver forsiden sammensat af de mest relevante nyheder for de seneste dage, mens en dagligt besøgende får friske nyheder.

Algoritmen er en del af Schibsted Media Groups digitale strategi for sine udgivelser - heriblandt VG og Aftenposten. Den svensk-norske gigant har udviklet 'Schibsted Medierne Platform' til medierne i de lande, som koncernen opererer i.

Ideen om at lade en algoritme prioritere brugernes tilførelse af nyheder er en debat, der deler vandene. I den ene ende af debatten er holdningen, at man risikerer en 'facebookificering' af nyheder, så brugerne bliver fanget i en filterboble og kun får serveret et hjørne af nyhederne og dermed får en falsk opfattelse af virkeligheden. Andre mener, at vejen frem til at finde en holdbar forretningsmodel er ved at give brugerne præcis det, de rent faktisk har lyst til at læse. 

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs