MediaWatch

Amazon træder ind på Youtubes territorium

Youtube kan se frem til konkurrence fra Amazon, der vil tillade brugere at vise og distribuere deres egne videoer på selskabets streamingtjeneste.

Amazons stifter og topchef Jeff Bezos. | Foto: Ted S. Warren/AP/POLFOTO/arkiv

Amazon træder ind på Youtubes territorium ved at udvide sin streaming-tjeneste, så brugerne nu får mulighed for at uploade og distribuere egne videoer.

Lanceringen af "Amazon Video Direct" vil give håbefulde filmskabere og virksomheder, der producerer videoer, en mulighed for at generere penge på deres indhold. Dette gøres enten ved at gøre videoerne tilgængelige for leje eller køb eller ved at se dem med reklamer.

Det skriver Financial Times.

Lanceringen sætter desuden Amazon i direkte konkurrence med Youtube, som er verdens største videotjeneste. Amazon har optrappet sin produktion af originale film og tv-serier efter succes med serien "Transparent" og lanceringen af et videoabonnement.

Amazon og Netflix kæmper begge med at fange tv-seere, som i stedet for at se traditionelt tv ønsker at streame og selv vælge hvad og hvornår, de ønsker at se tv.

Amazon brugte sidste år 3 mia. dollar på at producere nyt, originalt indhold til sin tjeneste, og det anslås, at Netflix bruger 6 mia. dollar i år for at imødekomme efterspørgslen efter succesfulde serier såsom "Narcos", "Making a Murderer" og "Daredevil".

Netflix administrerende direktør sagde for nylig, at selskabet regner med at nå 100 millioner abonnenter i 2017.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Med ny rabatordning vil Politiken nå de unge

Den klassiske Politiken-læser er allerede dækket ind med Politiken Plus-rabatordningen, lyder det fra forretningsudvikleren bag nyt alternativ. Formålet bag Minus-løsningen er en kombination af kundepleje og -fastholdelse.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs