MediaWatch

Amazons skjulte milliardforretning

Et eksperiment hos netgiganten Amazon med at udleje computerkraft er blevet en kæmpesucces med en omsætning på 51 mia. kr., skriver finans.dk.

Foto: Reed Saxon/AP/Polfoto

Amazon er kendt for at sælge bøger og alverdens habengut via verdens mest kendte netbutik, men når man booker et værelse på AirBnB, ser en film via Netflix eller hører musik på Spotify, er det også Amazon, der står bag, skriver finans.dk.

Amazon lancerede for ti år siden Amazon Web Services, og omsætningen voksede med 70 pct. i 2015. Næste år forventes Amazon Web Services at hive mindst 10 mia. dollars hjem, altså næsten 65 mia. kr.

»Amazon Web Services har ti gange mere computerkraft end de næste 14 konkurrenter – tilsammen. Og jo større vi bliver, jo lavere bliver vores priser, for stordriftsfordele betyder virkelig noget i denne branche,« siger Darren Mowry, leder af Amazon Web Services i Norden og Baltikum, til finans.dk.

Han fortæller, at der hver eneste dag bliver der tilføjet samme mængde computerkraft til Amazons datacentre, som Amazon selv brugte til at drive hele sin forretning for fem år siden.

Forlags forhandlinger med Amazon støder mod muren

Amazon særskiller streamingtjeneste og øger Netflix-krig

Amazon skal levere dagligvarer fra britisk detailkæmpe 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jyllands-Posten skærer millioner af printsider væk, nye tal gør status over tv- og streaming-forbruget, og forskere giver tips til kunstig intelligens i medievirksomheder. Vi gennemgår de saftigste historier på MediaWatch i uge 49 lige her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs