MediaWatch

Facebook er den største nyhedsplatform i Sverige

Halvdelen af alle svenskere mellem 15-74 år læser dagligt nyheder via Facebook. Det gør det sociale medie til Sveriges største nyhedsplatform.

PR/Facebook
Foto: PR/Facebook

På trods af at Facebook ikke selv producerer nogen former for journalistik, er det sociale medie Sverige største nyhedsplatform. Det fremgår af en undersøgelse foretaget fra den uafhængige konsulentvirksomhed Mediavision.

I løbet af årets tre første måneder fik 49 pct. af alle svenskere i alderen 15-74 år dagligt nyheder på Facebook på tværs af alle platforme.

Næststørste rækkevidde har Aftonbladet. 46 pct. af svenskerne mellem 15-74 læser dagligt nyheder fra tabloidmediet, fremgår det af undersøgelsen, der er foretaget som webinterviews blandt 1000-1500 svenskere.

Facebook lancerede sidste år nyhedsplatformen Instant Articles med adskillige store svenske medier som Aftonbladet, Expressen og Sydsvenskan ombord.

Videoer er populære

Det sociale medie har øget sit fokus på videoindhold, og netop videoer med nyhedsindhold er ifølge Mediavision den næstmest sete genre i Sverige, kun overgået humoristiske videoer.

"Facebook har i stigende grad bevæget sig fra en position som et socialt netværk mod at blive en medievirksomhed. Fokuseringen på video er særlig interessant. Virksomheden har helt sikkert fået rækkevidde til at tage konkurrence op med spillere som Youtube."

"Den store udfordring for Facebook er den samme som for enhver anden aktør inden for mediebranchen – hvordan kan man generere indtægter fra digitalt indhold. Det er et centralt spørgsmål, ikke mindst for nyhedsjournalistik. Det er en af mange grunde til, at det er så spændende at følge nye funktioner såsom Instant Artikler og Facebook Live," siger Marie Nilsson, adm. direktør for MediaVision, der er specialiseret i strategi- og forretningsudviklingen inden for digitale medier i en pressemeddelelse.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere