Svenske medier i fælles front mod Telias gratis surf på sociale medier

27 svenske mediechefer har skrevet fælles debatindlæg, hvor de raser mod Telias tilbud om gratis data på sociale medier. Mediecheferne ønsker politisk handling.
Foto: Henning Hjorth/Polfoto/Arkiv
Foto: Henning Hjorth/Polfoto/Arkiv

For tre uger siden begyndte Telia at tilbyde sine kunder, at de kvit og frit kan surfe på de sociale medier Facebook, Messenger, Instagram, Whatsapp, Twitter og Kik.

Kampagnen betyder f.eks., at brugere gratis kan læse artikler på Facebooks Instant Articles-platform uden at spekulere over dataforbruget. Omvendt skal brugerne betale for datatrafikken, når de læser nyheder på mediers hjemmesider.

Ifølge 27 svenske mediechefer skævvrider det konkurrencen og er samtidig et direkte angreb på pressefriheden, skriver mediecheferne i et fælles debatindlæg bragt i flere svenske medier, blandt andet Aftonbladet.

"Telias aftale med Facebook er et yderligere spark mod svenske medievirksomheder. Det er et forsøg på at teste og skubbe til grænserne for, hvad teleselskaberne kan gøre, når det handler om at styre indholdet på nettet," skriver mediecheferne.

Bag indlægget er bl.a. SVT's topchef, Hanna Stjärne, Aftonbladets chefredaktør, Sofia Olsson Olsén, adm. direktør i TV4, Casten Almqvist, og Schibsteds chef i Sverige, Raoul Grünthal.

Kræver politisk handling

Mediecheferne mener, at Telias aftale er juridisk problematisk, fordi den er et "direkte angreb på netneutraliteten", skriver de.

"Juridisk er Telias handlinger i en gråzone. En bevidst provokation mod tanken om et åbent internet. Hvis denne type af forretningsmodeller tillades, tvinges Sveriges publicister til at købe sig plads på nettet eller gøre op med digitale kæmper som Facebook," skriver mediecheferne.

Den svenske stat ejer sammen med den finske tilsammen 51 pct. af aktierne i Telia. Derfor mener mediecheferne, at de svenske politikere bør sikre, at Telia "agerer som en rollemodel, når det gælder netneutraliteten og retten til ytringsfrihed på nettet", skriver de.

Telia har tidligere afvist, at kampagnen er et brud med netneutraliteten.

"Vi prioriterer ikke trafik forskelligt på vores net, men al trafikken deles ligeligt. Desuden er der tale om et partnerskab mellem tjenesterne, og det er ikke eksklusivt. Det er de her tjenester, som vi har lanceret nu, men fremadrettet findes der ingen begrænsning for andre tjenester," har Jonas Hasselberg, der er chef for Telias forbrugerforretning i Sverige, tidligere udtalt til Resumé.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også