MediaWatch

Danskere vil undgå annoncer på mobilen

Op imod hver 8. dansker har en adblocker installeret på sin mobil eller tablet, viser ny undersøgelse.

Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

13 pct. af danskerne har programmer, der blokerer for annoncer på deres mobil eller tablet. Det fremgår af en undersøgelse, som Epinion har foretaget for Deloitte, skriver Finans.

Undersøgelsen, der er lavet blandt 1004 danskere, viser, at såvel unge som gamle har taget teknologien til sig. Størst er udbredelsen blandt mænd, hvor 14 pct. af de adspurgte benytter adblocker, mens det for kvindernes vedkommende gælder 11 pct.

Udbredelsen af adblocker-software giver god mening ud fra et forbrugerperspektiv, mener medieekspert hos Deloitte, Frederik Behnk.

»De fleste sider ville downloade på 2 til 3 sekunder, hvis man kun skulle have teksten med. I stedet tager det ofte 10 til 15 sekunder eller endnu mere, fordi man også skal downloade adskillige megabyte med reklamebannere og baggrundsfiler. Det er det, forbrugerne gerne vil slippe for,« siger Frederik Behnk til Finans.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs