
Når over 100 millioner bruger adblocking er det på høje tid, at medierne overvejer værdien af deres indhold set med brugerøjne og give forretningsmodellen et eftersyn. Det skriver Rasmus Bjerngaard, techinvestor og tidligere partner i venturefonden Northcap, i et indlæg i Jyllands-Posten.
Rasmus Bjerngaard mener, at medierne i stedet bør indlede et kapløb om at være relevant på den lange bane frem for at forsøge "at bevare fortiden" ved at kæmpe mod adblocking, skriver han.
"Mens den danske avisbranche har kæmpet mod adblockere, har den vendt det blinde øje til den egentlige udfordring fra Facebook, Twitter og Google. De sociale medier udvikler konstant bedre løsninger og overgår allerede aviser (trykte og online sammenlagt) som den foretrukne kilde for dem under 35 år," skriver Rasmus Bjerngaard i Jyllands-Posten.
Han opfordrer medierne til at ansætte folk, der forstår fremtidens teknologidrevne marked.
Mere fra MediaWatch
Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"
Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.