MediaWatch

Twitter har fået en skuffende start på 2016

Twitters omsætning er steget i første kvartal af 2016. Også antallet af brugere er gået lidt frem. Alligevel er analytikerne skuffede.

Twitters hovedkvarter i San Francisco. | Foto: PR/Twitter

Det sociale medie Twitter leverede i første kvartal af 2016 en omsætning på 594,5 mio. dollar. Det svarer til knap fire mia. kr.

Det er væsentlig højere end samme kvartal sidste år, hvor det amerikanske selskab noterede sig en omsætning på knap 436 mio. dollar.

Det viser det nye regnskab tirsdag aften, skriver nyhedsbureauet AFP.

På antallet af brugere kan Twitter glæde sig over en fremgang gennem de seneste tre måneder.

Således havde det sociale medie i de første tre måneder af 2016 i gennemsnit 310 mio. aktive brugere om måneden. I kvartalet før lå tallet på omkring 305 mio. brugere.

Dog er regnskabet ikke så positivt, som analytikerne havde ventet. Og særligt skuffende forventninger giver Twitter-aktierne en lussing på børsen, skriver Reuters.

Hvor analytikerne ifølge Reuters har regnet med, at selskabet i det kommende kvartal ville have en omsætning på knap 680 mio. dollar, regner Twitter selv med mellem 590 mio. og 610 mio. i andet kvartal.

I den såkaldte efterhandel tirsdag er værdien af Twitters aktier dykket med 12,3 pct.

"Det står klart, at Twitter er i problemer," siger Arvind Bhatia, analytiker ved CRT Capital til Reuters.

"Det (selskabet, red.) vokser ikke nær så meget, som folk havde forventet for et stykke tid siden," siger Bhatia videre.

Twitter kom til verden for ti år siden og giver brugerne mulighed for at ytre sig på 140 tegn per pip.

Det bruges flittigt som kommunikationsredskab af blandt andet berømtheder, politikere, sportsfolk, journalister og medier.

Størstedelen af indtægterne stammer fra reklamer på for eksempel mobiltelefoner, som brugerne anvender til at få adgang til Twitter.

Yderligere tjener Twitter penge på virksomheder eller privatpersoner, der betaler for at få promoveret eller fremhævet sig i brugernes tidslinjer, gør en specifik brugerkonto tydeligere eller fremhæver en såkaldt tendens på det sociale medie.

Derudover kommer der penge i kassen for de store mængder data, som Twitter kan indsamle.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Nent skifter navn

Med nyt navn vil virksomheden signalere et strategisk fokus på streamingtjeneste, lyder det i en pressemeddelelse.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs