MediaWatch

Daily Mail overvejer at sætte fingrene i Yahoo

Yahoo, der har sat sin kerneforretning til salg, kan muligvis komme på britiske hænder.

Foto: Julie Jacobson/Polfoto/AP/Arkiv

Selskabet bag det britiske medie Daily Mail pønser på at afgive et bud på den lidende amerikanske it-kæmpe Yahoo.

Det bekræfter Daily Mail and General Trust (DMGT) ifølge The Guardian.

Yahoo, der har en markedsværdi på omkring 38 mia. dollar (249 mia. kr.), satte i februar sin kerneforretning til salg, og interesserede kan byde ind frem til 18. april.

DMGT vil – hvis selskabet vælger at gå videre med planerne – skulle gå sammen med andre investorer for at finansiere et bud. Det er i så fald uvist, om man vil gå efter at købe hele Yahoo eller blot nyhedsdelen.

DMGT har på det seneste udvidet sin forretning i USA, hvor selskabet blandt andet har købt nyhedssiden Elite Daily og vil lave en slags nyheds-tv med Phil McGraw, der er bedre kendt som tv-psykologen Dr. Phil.

"I lyset af succesen for dailymail.com og Elite Daily har vi været i diskussioner med flere parter, der er interesserede i at byde (på Yahoo, red.)," siger en talsmand for DMGT ifølge The Guardian.

"Diskussionerne befinder sig på et meget tidligt stadie, og der er ingen sikkerhed for, at nogen transaktion vil finde sted," lyder det videre fra talsmanden.

Ifølge The Wall Street Journal har omkring 40 selskaber vist interesse for at overtage Yahoos webportal.

Yahoo blev stiftet i 1994 af to studerende fra Stanford University. Selskabet var i slutningen af halvfemserne verdens mest populære startside for alle internetbrugere.

Siden da føjede Yahoo en søgemaskine og en e-mailservice til for at konkurrere med Google og den stribe af nye aktører, der er kommet til browser- og søgemaskinemarkedet.

Det er dog gået støt tilbage for Yahoo de seneste mange år, hvor omsætningen er faldet fra 7,2 mia. dollar i 2008 til 4,6 mia. dollar i 2014. Ifølge Netmarketshare havde Yahoo i januar 2016 en markedsandel af søgemaskinemarkedet på 8,3 pct. mod Googles markante 65,4 pct.

I dag er Yahoos hjemmeside dog stadig en af de mest besøgte i USA.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs