MediaWatch

Internetannoncer sparker reklameforbruget opad

Forbruget af reklamer steg med 3,4 pct. i 2015. Internettet er hovedgenerator bag stigning.

Foto: Ulrich Borch/POLFOTO/Arkiv

13.165 mio. kr. Så meget lød det samlede reklameforbrug på i 2015. Det skriver Danske Medier på baggrund af Reklameforbrugsundersøgelsen, en årlig opgørelse af det samlede danske reklamemarked, der blev præsenteret i Pressens Hus i dag.

Det svarer til en stigning på 3,4 pct. sammenlignet med 2014, hvor det landede på 12.736 mio. kr. Dermed når reklameforbruget sit højeste niveau siden finanskrisen.

Næsten halvdelen af reklameforbruget - 6,1 mia. kr. - stammer fra annoncering på internettet. Det svarer til, at onlineannoncering tegnede sig for 47 pct. reklameforbruget, hvor særligt Google og Facebook var de helt store aftagere.

Samlet gik 24 pct. af annonceforbruget i 2015 til annoncering hos de to mediegiganter, oplyste ekstern lektor Ole E. Andersen ved præsentationen ifølge Danskemedier. Han forventer, at tendensen vil fortsætte det kommende år.

Reklameomsætningen for radio steg med syv pct. til 329 mio. kr., mens reklameomsætningen for tv steg med 1,5 pct. til 2,2 mia. kr.

Printmedierne tabte annonceindtægter over hele linjen.

Dagbladene omsatte for 1,2 mia. kr. i 2015 - et tab på otte pct. i forhold til 2014. Det betyder, at dagbladene siden 2008 har oplevet en halvering i annonceomsætnngen.

De lokale og regionale ugeaviser kunne sidste år notere en lidt mindre nedgang sammenlignet med dagbladene og faldt med seks pct. til 1,7 mia. kr.

Samme tendens viser sig hos magasiner og fagblade, der gik tilbage med hhv. 9,3 pct. og 6,2 pct.

Mere fra MediaWatch

DR's arkiv skal gøres tilgængeligt gennem Det Kongelige Bibliotek

Over de næste tre år er der afsat 62,5 mio. kr. i den nye medieaftale til at etablere offentlig adgang til DR’s omfattende arkivmateriale, hvilket har været et hedt politisk ønske i en årrække. Det digitale leksikon lex.dk kan få en rolle i forhold til formidling, lyder det.

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Egmont: Medieaftalen fastholder uens medievilkår

Den nye medieaftale har en række gode elementer bl.a. med regulering af techgiganter. Men det er ærgerligt, at medieforliget ikke indeholder ligestilling af digitale medier, lyder det fra Nordisk Film.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs