Internetannoncer sparker reklameforbruget opad

Forbruget af reklamer steg med 3,4 pct. i 2015. Internettet er hovedgenerator bag stigning.
Foto: Ulrich Borch/POLFOTO/Arkiv
Foto: Ulrich Borch/POLFOTO/Arkiv

13.165 mio. kr. Så meget lød det samlede reklameforbrug på i 2015. Det skriver Danske Medier på baggrund af Reklameforbrugsundersøgelsen, en årlig opgørelse af det samlede danske reklamemarked, der blev præsenteret i Pressens Hus i dag.

Det svarer til en stigning på 3,4 pct. sammenlignet med 2014, hvor det landede på 12.736 mio. kr. Dermed når reklameforbruget sit højeste niveau siden finanskrisen.

Næsten halvdelen af reklameforbruget - 6,1 mia. kr. - stammer fra annoncering på internettet. Det svarer til, at onlineannoncering tegnede sig for 47 pct. reklameforbruget, hvor særligt Google og Facebook var de helt store aftagere.

Samlet gik 24 pct. af annonceforbruget i 2015 til annoncering hos de to mediegiganter, oplyste ekstern lektor Ole E. Andersen ved præsentationen ifølge Danskemedier. Han forventer, at tendensen vil fortsætte det kommende år.

Reklameomsætningen for radio steg med syv pct. til 329 mio. kr., mens reklameomsætningen for tv steg med 1,5 pct. til 2,2 mia. kr.

Printmedierne tabte annonceindtægter over hele linjen.

Dagbladene omsatte for 1,2 mia. kr. i 2015 - et tab på otte pct. i forhold til 2014. Det betyder, at dagbladene siden 2008 har oplevet en halvering i annonceomsætnngen.

De lokale og regionale ugeaviser kunne sidste år notere en lidt mindre nedgang sammenlignet med dagbladene og faldt med seks pct. til 1,7 mia. kr.

Samme tendens viser sig hos magasiner og fagblade, der gik tilbage med hhv. 9,3 pct. og 6,2 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også