En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
25.04.2016kl. 15.45

Internetannoncer sparker reklameforbruget opad

Forbruget af reklamer steg med 3,4 pct. i 2015. Internettet er hovedgenerator bag stigning.
Foto: Ulrich Borch/POLFOTO/Arkiv
Foto: Ulrich Borch/POLFOTO/Arkiv
af JULIE FOGDE

13.165 mio. kr. Så meget lød det samlede reklameforbrug på i 2015. Det skriver Danske Medier på baggrund af Reklameforbrugsundersøgelsen, en årlig opgørelse af det samlede danske reklamemarked, der blev præsenteret i Pressens Hus i dag.

Det svarer til en stigning på 3,4 pct. sammenlignet med 2014, hvor det landede på 12.736 mio. kr. Dermed når reklameforbruget sit højeste niveau siden finanskrisen.

Næsten halvdelen af reklameforbruget - 6,1 mia. kr. - stammer fra annoncering på internettet. Det svarer til, at onlineannoncering tegnede sig for 47 pct. reklameforbruget, hvor særligt Google og Facebook var de helt store aftagere.

Samlet gik 24 pct. af annonceforbruget i 2015 til annoncering hos de to mediegiganter, oplyste ekstern lektor Ole E. Andersen ved præsentationen ifølge Danskemedier. Han forventer, at tendensen vil fortsætte det kommende år.

Reklameomsætningen for radio steg med syv pct. til 329 mio. kr., mens reklameomsætningen for tv steg med 1,5 pct. til 2,2 mia. kr.

Printmedierne tabte annonceindtægter over hele linjen.

Dagbladene omsatte for 1,2 mia. kr. i 2015 - et tab på otte pct. i forhold til 2014. Det betyder, at dagbladene siden 2008 har oplevet en halvering i annonceomsætnngen.

De lokale og regionale ugeaviser kunne sidste år notere en lidt mindre nedgang sammenlignet med dagbladene og faldt med seks pct. til 1,7 mia. kr.

Samme tendens viser sig hos magasiner og fagblade, der gik tilbage med hhv. 9,3 pct. og 6,2 pct.

Relaterede artikler:

  • Frontmedia overtager annoncesalget for Ud & Se

  • Foto: Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv

    Flyproducent har annonceret mere end alle andre

  • Skærmbillede fra eb.dk

    Mediebureauer: Ny annoncevaluta er vejen frem

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Finn Frandsen
Aviser

Børsen går glip af vækst efter fald i abonnements- og annoncesalg

”Et stabilt år” har måske tidligere klinget af at stå i stampe. Men i lyset af samfundsudviklingen er Børsen-topchef Bjarne Corydon ganske tilfreds med status quo og overskudsgrad på knap 17 pct.
  • Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022
  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling

For abonnenter

Linda Garlov, direktør i A-kassen AJKS. | Foto: Jakob Carlsen
Medienyt

Ledigheden blandt journalister rammer syv pct. i februar

For abonnenter

Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Medienyt

The Guardians amerikanske forretning styrer mod solid annoncevækst

For abonnenter

Produktmanager Sarah Mody giver en demonstration af, hvordan den nye AI-understøttede søgemaskine Bing fungerer i Bing Experience Lounge i Washington 7. februar. | Foto: Jason Redmond/AFP/Ritzau Scanpix
Medienyt

Microsoft nærmer sig markedsværdi på 2000 milliarder dollar

Tine Pind Jørum bliver presse- og kommunikationsansvarlig i Egmont Fonden. | Foto: Carsten Andersen
Digital

Egmont Fonden får ny spydspids for presse og kommunikation

Ansv. chefredaktør på TV2 Nord Mikael Justesen har kontaktet borgmester i Aalborg Kommune om udbetaling af produktionsstøtte til dækning af bl.a. Nibe Festival. | Foto: Mick Anderson / Tv2 Nord
TV

TV2 Nord får som eneste region støtte fra kommune

Læs også

Foto: Finn Frandsen
Aviser

Børsen går glip af vækst efter fald i abonnements- og annoncesalg

”Et stabilt år” har måske tidligere klinget af at stå i stampe. Men i lyset af samfundsudviklingen er Børsen-topchef Bjarne Corydon ganske tilfreds med status quo og overskudsgrad på knap 17 pct.

For abonnenter

Foto: Marcus Emil Christensen
Fokus

JP/Pol-formand: "Det er ikke nødvendigvis bare et spørgsmål om at ansætte 200 mand mere. Det langsigtede mål er at investere i det, der kan få os på forkant med den digitale udvikling"

Toppen af JP/Politikens Hus får kritik for centralstyring af avisernes finanser, opsparing i egenkapital og investeringer uden for den publicistiske kerne. Formand Peter Bartram afviser, at koncernen er afsporet.

For abonnenter

Linda Garlov, direktør i A-kassen AJKS. | Foto: Jakob Carlsen
Medienyt

Ledigheden blandt journalister rammer syv pct. i februar

Ledigheden er lidt højere end samme måned sidste år.

For abonnenter

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • People Manager for Upright Music

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Børsen går glip af vækst efter fald i abonnements- og annoncesalg – 08.26
  • Egmont Fonden får ny spydspids for presse og kommunikation – 07.41
  • Microsoft nærmer sig markedsværdi på 2000 milliarder dollar – 07.16
  • Ledigheden blandt journalister rammer syv pct. i februar – 7. feb.
  • The Guardians amerikanske forretning styrer mod solid annoncevækst – 7. feb.
  • TV2 Nord får som eneste region støtte fra kommune – 7. feb.
  • Hongkong piller afsnit af The Simpsons ned fra streamingtjeneste – 7. feb.
  • Ny radiomåling med mere handy apparat skal give bedre kvalitet – 7. feb.
  • Danske Annoncører og Markedsførere får ny direktør – 7. feb.
  • Pluto Tv sender sportskanal i luften – 7. feb.
  • Ungt nyhedsmedie er havnet i økonomiske vanskeligheder – 7. feb.
  • Kantar Gallup vinder genudbud af lyttermåling – 7. feb.
  • Norlys og Stofa hæver priserne på tv-pakker – 7. feb.
  • JP/Pol-formand: "Det er ikke nødvendigvis bare et spørgsmål om at ansætte 200 mand mere. Det langsigtede mål er at investere i det, der kan få os på forkant med den digitale udvikling" – 7. feb.
  • Google lancerer chatrobotten Bard – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • People Manager for Upright Music

Se flere jobs

Watch Job

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Analyst

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge