MediaWatch

Nu kan du snart købe billetter gennem Facebook

Det sociale medie vil fremover gøre det muligt at købe billetter direkte fra Facebooks app.

Foto: Rui Viera/AP/Polfoto

Facebook tager nu endnu et skridt ind i nethandel. Tirsdag oplyser talsmænd for firmaet, at Facebook allerede i næste uge vil koble sig op på billetportalerne TicketMaster og Eventbrite, så Facebooks brugere kan købe billetter direkte gennem Facebooks app. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Facebook er det måske vigtigste medie for artister og kunstnere, der gerne vil gøre reklame for deres arbejde. Men hidtil har brugere været nødt til at klikke ind på en anden hjemmeside for at købe billetter til koncerter, messer, udstillinger og lignende.

I første omgang vil den nye funktion kun gøre sig gældende for en række amerikanske begivenheder, men i længden vil den blive gjort global.

Billetportalen Eventbrite siger, at den vil udvikle en såkaldt QR-stregkode, en todimensionel stregkode, der vil blive indbygget i Facebooks app.

På den måde kan eksempelvis koncertgængere anskaffe sig billet uden at skulle ind på en hjemmeside og købe eller printe billetter.

"Vi er begejstrede for nytænkning, der kan hjælpe arrangører med at sælge flere billetter. At sælge billetter på Facebook, hvor forbrugerne bruger meget af deres tid, er et stort skridt for os," siger produktchef Laurent Sellier fra Eventbrite ifølge AFP.

Yderligere detaljer om planerne bliver afsløret til den årlige konference for Facebook-udviklere, der finder sted i San Francisco senere på ugen.

Med mere end en milliard brugere hver dag kunne Facebook sidste år fremvise rekordstore overskud, selv om firmaet i begyndelsen var særdeles forsigtige med at gå ind i nethandel.

For nylig har Facebook dog udvidet virksomheders salgsmuligheder, og giganten har også annonceret, at den er i gang med at udvikle chat-robotter med kunstig intelligens, der kan hjælpe virksomheder med at komme i kontakt med kunder.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs