Facebook betaler medier for live-tv

Udgivere som New York Times og Buzzfeed bliver betalt af Facebook for at lave videoindslag på det sociale medies live-streamingplatform Facebook Live.
Foto: PR/Facebook
Foto: PR/Facebook

Facebook lancerede sidste år livestreaming via sin Facebook Live-platform. I begyndelsen var muligheden for at dele livevideoer med omverdenen forbeholdt kendisser, men siden årsskiftet har alle brugere kunnet sende live-tv.

For at tiltrække brugere vil Facebook have medier til at livestreame videoindhold. Derfor betaler Facebook udgivere som Buzzfeed og New York Times for at bruge servicen. Det skriver Recode.

"Vi samarbejder med et par partnere, og i nogle tilfælde inkluderer det et økonomisk incitament," siger product director Fidji Simo, der står i spidsen for Facebooks Live-satning, til Recode.

Øvrige medier, som modtager betaling fra Facebook for live-tv, tæller Huffington Post, Vox Media og Tastemade.

Betaling er nybrud

Den økonomiske kompensation til medierne for at levere indholdet markerer ifølge Recode et nybrud for Facebook. Tidligere har medier ikke modtaget betaling for at samarbejde med Facebook om nye tiltag på det sociale medie. Muligheden for at nå først ud til Facebooks mange brugere var incitament nok i sig selv.

Den gulerod bliver således suppleret af betaling til udvalgte medier i forbindelse med Facebook Live. Det er dog ikke kun udgiverne, som bliver kompenseret økonomisk for videoindholdet. I begyndelsen af marts kom det frem, at Facebook også betaler kendisser for live-videoer på platformen.

I øjeblikket viser Facebook ikke reklamer Facebook Live, men ifølge Recode har det amerikanske selskab planer om at gøre det på et tidspunkt i fremtiden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også