
Uden annoncer og papir er den franske netavis Mediapart gået fra at have 10.000 abonnenter i 2008 til 118.000 i dag. Ifølge Mediapart har mediet en model for fremtiden, skriver Politiken.
"Vi skærer udgifterne til papir, trykning og distribution helt væk, alt det, som repræsenterer op mod tre fjerdedele af et trykt fransk medies udgifter. Og vi kan tilbyde læserne grafikker, billeddokumentation og en direkte dialog, som ikke var mulig før," siger Edwy Plenel, redaktør på Mediapart, til Politiken.
Mediaparts forretningsmodel sikrede i 2015 mediet et overskud på 5,4 mio. kr. Målet er hurtigst muligt at betale de investorer, der var med til at skyde penge i selskabet i 2008. Når det sker, er planen at overlade virksomheden til medarbejderne, fortæller Edwy Plenel.
Et abonnement hos Mediapart koster hhv. ni euro (67 kr.) og 90 euro om måneden. Sidstnævnte giver adgang til bl.a. film og dokumentarprogrammer.
Mere fra MediaWatch
Vestager forventer techlov træder i kraft inden for et år
Europa-Parlamentet arbejder på højtryk for at få stemt de to kommende techlovpakker igennem inden sommer, så de sidste skridt kan tages i efteråret. Allerede næste forår forventes store dele af de to lovpakker at træde i kraft, melder EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager og EU-parlamentariker Christel Schaldemose.