MediaWatch

Fransk netavis: Vi kan blive ny model for medier

Et af Frankrigs førende medier inden for undersøgende journalistik siger nej til annoncer og papir. Mediet giver i dag overskud, og målet er at overdrage virksomheden til medarbejderne.

Peter Dejong/Polfoto
Foto: Peter Dejong/Polfoto

Uden annoncer og papir er den franske netavis Mediapart gået fra at have 10.000 abonnenter i 2008 til 118.000 i dag. Ifølge Mediapart har mediet en model for fremtiden, skriver Politiken.

"Vi skærer udgifterne til papir, trykning og distribution helt væk, alt det, som repræsenterer op mod tre fjerdedele af et trykt fransk medies udgifter. Og vi kan tilbyde læserne grafikker, billeddokumentation og en direkte dialog, som ikke var mulig før," siger Edwy Plenel, redaktør på Mediapart, til Politiken.

Mediaparts forretningsmodel sikrede i 2015 mediet et overskud på 5,4 mio. kr. Målet er hurtigst muligt at betale de investorer, der var med til at skyde penge i selskabet i 2008. Når det sker, er planen at overlade virksomheden til medarbejderne, fortæller Edwy Plenel.

Et abonnement hos Mediapart koster hhv. ni euro (67 kr.) og 90 euro om måneden. Sidstnævnte giver adgang til bl.a. film og dokumentarprogrammer.

Forsiden lige nu

Ekstra Bladet løfter sløret for Facebook-trafik

"Vi er dér, hvor vi som medier bør se os selv i øjnene og melde ud, hvor afhængige vi er af Facebook," siger digital direktør hos Ekstra Bladet, der nu fremlægger tal for trafikken via Facebook.

Finansdirektør stopper i Berlingske Media

Berlingske Medias finansdirektør stopper og erstattes af mediehusets økonomidirektør. Anders Krab-Johansen kalder udskiftningen på topposten en "ledelsesmæssig beslutning".

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere