Fransk netavis: Vi kan blive ny model for medier

Et af Frankrigs førende medier inden for undersøgende journalistik siger nej til annoncer og papir. Mediet giver i dag overskud, og målet er at overdrage virksomheden til medarbejderne.
Foto: Peter Dejong/Polfoto
Foto: Peter Dejong/Polfoto

Uden annoncer og papir er den franske netavis Mediapart gået fra at have 10.000 abonnenter i 2008 til 118.000 i dag. Ifølge Mediapart har mediet en model for fremtiden, skriver Politiken.

"Vi skærer udgifterne til papir, trykning og distribution helt væk, alt det, som repræsenterer op mod tre fjerdedele af et trykt fransk medies udgifter. Og vi kan tilbyde læserne grafikker, billeddokumentation og en direkte dialog, som ikke var mulig før," siger Edwy Plenel, redaktør på Mediapart, til Politiken.

Mediaparts forretningsmodel sikrede i 2015 mediet et overskud på 5,4 mio. kr. Målet er hurtigst muligt at betale de investorer, der var med til at skyde penge i selskabet i 2008. Når det sker, er planen at overlade virksomheden til medarbejderne, fortæller Edwy Plenel.

Et abonnement hos Mediapart koster hhv. ni euro (67 kr.) og 90 euro om måneden. Sidstnævnte giver adgang til bl.a. film og dokumentarprogrammer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også